Srpski tehnički list
— 368 ња и између оплата у темељима Дин. 60.000м"% 3,00, 180.000 3000 м"Х 300 дин. 900.000 5). Откопавање за котве шипова 2.) Зграде за сместишта, 10000мз = 1,00 10,000 | магацине и т. д. 15000 м“ жх 200 дин. 3000.000
1 Дрвена, грађа. 1). Набавка борових шипова
7900. м“"Х 80,00 632.000 2). Побијање шипова. 90.500 мет. Х 6б,оо 543.000 3). Набавка талпи за оплату са обрадом). 640 м"х 120 дин. 76.800 4). Побијање талпи 5,250. м"Х 1500 ДИН. 78.750 5). Набавка кљешта и намештање 190 м"х 100 дин. 19.000 6). Греде одбојнице на зида. ном кеју. | 62 м'"х 100 дин. · . . . 6.200 Ш. Зидарсни радови. | 1). Бетонисање под водом (1:3:5) 19.600 Х 60,00 | 1.176.000 ДИН. 2.) Бетон у суво (1:3:9,) 19600 мз х 45,00 882.000 3.) Бетон за ленгере, 5320 мз · 50,00. 266.000 4.) Лесаници за облогу и покривање, Е е 3740 м“ х 200, дин. 748.000 5.) Калдрмисање обале (са подлогом ситног камена, 0,70-1,00 м), 38000 м“ жх 20,00 дин. 760.000
ЈУ. Гвожђарија 1) Папуче, завртке, алке и затеге
200000 кгр. х 0.80 . 160.000 | 2.) Казуци од ливеног гвожђа (са намештањем), 40000 кгр. Х 1,00 40.000
У. Постројења за саобраћај 1) Железнички колосеци скретнице и окретнице
10 км. колосека и остало — 380.000 2.) Рампе и остало 120.000 | 3.) Калдрмисање и шосирање пристанишног платоа и путева 200.000 м“ Х 5,00 дин. 1000.000 4.) Електрична инсталација за 800.000
механичко претоваривање МТ, Зграде 1.) Централна зграда за царинску трошаринску и пристанишну Управу и станове особља, МИ Експропријација 1 Експроприсање приватних имања и зграда · У 200 000
УШ Администрација и режија за време грађења. . 300 000
Према томе укупни издатци за приста-
му од 14000 000 динара.
Долазимо сад на питање: чијим капиталом треба да се изврше набројани радови у пристаништу. На првом месту Општина београдска позвата је да се стара о питањима ове врсте, али се и интереси државе при експлоатацији сутичу такође са интересима Општинским. Држава, која ће за себе задржати манипулацију у сместиштима, железнич-
| ки саобраћај и т. д. и отуда црпети извесне
приходе самим тим позвана је да узме учешћа и у грађењу самог пристаништа. По нашем мишљењу пре но што се приступи дефинитивном извршењу радова у пристаништу биће потребно да се нарочитом законом регулишу тачно односи између Државе и Општине београдске како у погледу самога грађења, тако иу погледу дужности и права при експлоатацији довршеног пристаништа. Тако нпр. најправилније би било да Општина изврши својим капиталом земљане, вештачке и зидарске радове, дакле само пристаниште у ужем смислу што би изнело у округлој суми 8000 000 динара, а држава би имала да са
стројења за саобраћај: колосеке, магацине сместишта и т. д. које ће она у својој режији и експлоатисати. За покриће или олакшање у плаћању ануитета на уложени капитал Ољштини би требало законом осигурати наплату извесних пристанишних и обалских такса, приходе од зимовника и томе слично. Учеш"ће Државе у грађењу пристаништа намеће се и самим тим што ће пристаниште имати не само да задовољи локалне захтеве и потребе Београда, већ пе несумњиво дати великог полета целокупној нашој извозној и увозној трговини.
Што се тиче самог начина извршења по нашем мишљењу најбоље би било поделити | послове по врстама и делимице извршивати | поједине послове и набавке. Јер све последње
ниште и сва постројења у њему достижу су-.
гради са капиталом од 6000 000 динара по-.
Ди |! __