Srpski tehnički list

— 436 —

никову обелоданило, не може се „аусблазовању“ приписати, већ једино неразумевању дејства парног напона и респекту према детонацији паре при „аусблазовању“ од стране осветољубивих раденика, који при том располажу са врло мизерном интелигенцијом: те држећи с једне стране да се „аусблазовањем“ потпуно доскочило њиховој злобној намери, а сдруге стране излажући се још и опасности да их могу контролни органи или њихови другови на делу ухватити, без да су жељењу цељ постигли, радије одуставу од њихове злобне намере.

Но у последње време изгледа да је у овоме правцу наступила промена и да се од стране злобних раденика почиње са експериментисањем, које иде у прилог нашим мало час наведеним разлагањима: јер при проби машине бр. 4, фебруара месеца ове године, од Ниша до Лесковца и обратно, приметила се на путу од Ниша до Белотинаца ужасна лупњава у једном цилиндеру. Кад је по приспећу у Белотинце цилиндер отворен, нашло се у њему два парчета гвожђа и око су пре пробе цилиндери издувани помоћу паре, а сем тога и мала проба извршена! Држимо да је ово јасан доказ: да је „а усблазовање“ потпуно илузорно.

А да се заиста „аусблазовање“ не постиже 0чекивани резултат, могу се заинтересовани“ Г. г стручнаци практични на ма којој локомотиви уверити и утврдити истинитост наших навода. А и без икаквих проба јасно је, да се „аусблазовањем“ не може ништа постићи кад би убачени предмет у регулаторску цев или параразводно сандуче био таквих димензија да не може проћи кроз парни канал у огледалу параразводног сандука, али да је таквог облика, да се при свем том може да заглави у каналу.

Строжијом контролом и одговорношћу за оваке случајеве како целе дотичне партије, која оправку извршује, тако и надзорних органа, могла би се постићи сигурност, а у материјалном погледу учинила би се знатна уштеда: јер би се избегла учестана подбијања саставака и томе подобно, а и котао би више година могао у саобраћају издржати. А држимо да би добро било по овоме прибавити потребне информације од поштованих дирекција на пр. у Берлину или Минхену: јер ми смо на наше питање добили одговор да се „аусблоза-

ње“ код њих не практикује, а нисмо се известили.

на који се је начин стало на пут злобним намерама осветољубивих раденика.

Надлежни не би требали да се о ове редове оглуше, а будућност би утврдила добре стране како у материјалном тако и у саобраћајном погледу локомотивских котлова, које су са укидањем. ове манипулације скопчане, а и ложионице. би имале мање кубуре са котловима.

|"станове =" и ако -не

Ради потпуности наводимо и то, да нема котла код кога се при оправци у радионици у Нишу не врши у већем обиму и лобијање саставака, што се може и из дотичних акордннх књига констатовати., Па поред свега тога по извршеном „аусблазовању“ котлови остају у саобраћају кратко време без замерке: јер највећим делом само усљед „аус-

| блазовања“ убрзо почну саставци попуштати.

Ниш 3. Дец. 1908. г. Милан Гребенаровић, диплом. машински инжењер први. потшеф ложионице у Нишу

Аутомобип у служби модерног друмског и уличног саобраћаја,

Ретко је које саобраћајно срество примљено са тако скептичним осећајима као аутомобил, па ипак он почиње полако да осваја свет и озбиљно се такмичи са осталим подвозним средствима.

Прошла су већ времена када је аутомобил био употребљаван као спорт и као ствар само имућних људи, јер ступајући у утакмицу са осталим подвозним средствима, аутомобил ће се у кратком времену употребити у опште -и за: практичке саобрапајно потребе.

Ако се обазремо на употребу аутомобила при великим тркама, то морамо признати, да су ове унамерно =— више послужиле

| општој ствари, јер су дале сјајног доказа, да је ау| томобил подесан и за практичке циљеве, а не само

за задовољство појединих имућних класа.

Снага и механизам луксузних кола, који су се при изванредним покушајима сјајно одржали, употребљени су и на колима за практичне циљеве и то са истим добрим исходом.

Савладавши неосноване и често смешне предрасуде, са којима је аутомобил предусретан, поступно је уведена моторна снага и за теретна кола, те се са успехом стално ширила употреба ових ко-

| ла, Број кола за поменути саобраћај све више ра-

сте, пошто предрасуде сваким даном све више ишчезавају, и моторна кола, указујући велике користи јавном саобраћају, задобијају све више пријатеља, нарочито и услед своје сталности и издржљивости. Сем употребе за саобраћај трговине и радиности, аутомобил је освојио и поље на преносу лица. Лутомобилска кола за превоз путника нису сада реткост, нити их више ко посматра са чуђењем као негда.

Обе поменуте врсте аутомобила, нису се још одомаћиле у свима деловима света, као што се можда очекивало у корист општег саобраћаја, али ипак, нада није изгубљена, да ће се накнадно сву-

<=