Srpski tehnički list

— 205 -—

Отварање саобраћаја на прузи Стапаћ— Крушевац.

Ко је имао прилику да последњих десетак дана ноћу пропутује од Сталаћа ка Крушевцу морао је запазити, како се на више места недалеко од пута, колебају на високима насипими многобројне буктиње, промичу тамне сенке, и чују јасни ударци челика и гвожђа. То су нови борци за културу и напредак, знојава лица и гаравих руку, укуцавали последње клинце у једној новој творевини нашој, на којој већ данас „кола са парним крилима и огњеним срцем“ -— као што рече један говорник на прослави — преносе путнике и робу и показују целом свету да је наша зомља намерна да се крене новим једним путем, путем напретка, путсм интензивнијег рада на пољу технике и народне радиности, да би стекла право да стане у исти ред са другим културним државама.

„Да ли су мостови готови Јели извршено пробно оптерећење 2“ Било је питиње које је Управа за грађење нових железница упутила надзорној секцији у суботу у вече, у очи дана објављеног отварања саобраћаја. „Б..ће све ноћас готово“ могла је једино одговорити секција, и људи који су већ тридесет сати на раду, гогово 623 одмора продужили су завршне послове са напором, који заслужује свако поштовање. И збиља сутра дан у осам часова могло се. констатовати, да су и та не" довршена места бар привремено готова и свечаност отварања саобраћаја на прузи могла је отпочети са незнатним задоцнењем и бити изведена у свему према утврђеном и објављеном програму.

Запитаћете: зашто се са отварањем саобраћаја морало тако журити, кад пруга није у свему била потпуно довршена. Одговор је прост: зато што је то код нас правило у пословима ове врсте. Пред свршетак грађења обиђе пругу каква меродавна личност, пепозвани се умешају и објави се дато обећање, да ће се пруга предати саобраћају тога и тога дана. Сад настаје једна трка, радови се довршују на врат на нос и кад после настану сметње и тегобе у саобрапају, онда се баца кривица на људе, које нико није хтео да пита за мишљење, а који су најпозванији да кажу, кад је једна пруга потпуно готова и да ли се може отворити редовни саобраћај. Тако је рађено у Аранђеловцу, у Ваљеву, па се исто поновило иу Крушевцу.

Осим великих мостова преко Мораве и Расине на овој прузи има још неколико мањих отворених мостова до 15 метара распона, чија је израда поверена, одвојено од осталих, једној фирми из Немачке. И док су велики мостови као и цео горњи строј пруге потпуно готови још пре неколико месеци, дотле су место мањих мостова морали напра-

вити провизоријуме, да би службени теретни возови са железничким материјалом могли саобраћати. Истина наша Железничка Дирекција могла је и мало раније опоменути фирму да приступи монтирању мостова, јер је лицитација одржана још претпрошле године, колико се сећамо. Ну изгледа да су господа у Врховној Железничкој Управи и сувише заузета прављењем нових распореда за особље на грађењу железница. Тако су баш ових дана сретно стигли да растерају из једне секције инжењере, чија је савесност опште призната, само за то што су покушали да стану на пут неисправном раду једног повлашћеног странца предузимача. Говори се да је овај распоред обухватио чак и шефа одсека за грађење железница, који је по „државној потреби“ премештен за Чачак за то што је о-

| добравао исправан рад својих инжењера !

Када је пре кратхог времена већ објављено да ће се отварање саобраћаја на прузи Сталаћ —Круштевац извршити на дан 14-ог и 15-ог јуна т. г. одмах се увидело да услед недољног бројаво монтера и раденика инуншациони мостови на Морави и Расини неће бити готови и ако се радило тако рећи без престанка и дању и ноћу. Дирекција је била принуђена да у Сталаћ пошље свога надзорника мостова са већим бројем стручних раденика те је посао могао бити интензивније настављен и на време окончан. Колеге из надзорне секције г. г. Марковић, Јањушевић и Вања лично су руководили свима пословима, не плашећи се ни дневног умора, ни ноћног дежурства, те заслужују да им се ода свако признање.

Како сам последњи мост пред Расином, на коме се још радило оставио око пола ноћи, био сам пријатно

| изненађен кад сам сутра у 8 часова чуо писак локомо-

тиве која се враћала из Сталаћа, јер сам знао да је требало мостове рашчистити од грађе потребне за монтирање, раскинуте колосеке обележити и заковати и извршити пробно оптерећење локомотивом.

Цео плато станични, околне узвишице и улице

| била је још од раног јутра прекрилила огромна ма-

са света из Крушевца и околине радознало очекујући да види полазак првог воза из Крушевца и узме учешћа у свечаном дочеку воза који ће из Сталаћа довести госте на прославу. Настало је подуже маневрисање и у 9', часова воз формиран из једне тендер-лохомотиве, фургона и три вагона окићен тробојкама и зеленим венцима крену се пут Сталаћа, праћен усклицима света, поздравом војне музике, а остављајући разочаране Крушевљане који су се за време маневрисања уз пркос забрани од стране полиције начичкали у десетак петнајест вагона спремљених за други воз за после подне.

По преласку моста на Расини воз је морао лаганом вожњом прећи преко још непотпуно довршеног инундационог моста, а за тим не задржа-