Srpski tehnički list
— 228 —
као што се види, изнео овај посао ниже, него што је предвиђено.
Ови су вишкови дошли највише отуда, што је напуштено прво предвиђено грађење потпорних зидова, те се ишло са просецањем пута више у брдо. А зидови су избачени због тога, што се при разбијању стена није могао добити подесан материјал за зидање, него све ситан и неупотребљив камен, који се морао бацати под пут. Кад се узме у 0обзир положај самога земљишта и високе литице, у које је усецат пут, и у којима се није могао као што треба ископати темељ за ове зидове, нити исти одржати и да су начињени, — онда је са свим оправдано што се са путем ишло у брдо до живице. Услед овога помицања пута у брдо, повећата је и кубатура разбијања стена и усека који су и изазвали овај вишак.
Других је вишкова било око чишћења наноса са гротла која су раније поменута, око колобрана, којих је више намештено на опасним местима, него што је било предвиђено и на послетку око грађења неколико мостова и пропуста, који су уз просецање саграђени, да би се пут што пре предао саобраћају. Поред ових вишкова и траса је продужена још за 267,0 мет. до састава са садаш-
рем земљишту, где семорао и усек један од 2,50 м. градити.
На све три деонице овога новог пута било је 20 ком пропуста од 0.60 м. распона у земљи и 17 ком. у стени. Поред тога имају два већа моста. на „Механском потоку“ и „Козлици“ и два пропуста већа до 40 м. распона.
Овај део новога пута урађен је по свима техничким прописима. Највећи су падови 3%/, ; кривине на оштријим јаругама дозвољене су; сав је положен на здравици; ширине је 6,0 мет. са горње стране ровови за отицање воде; окуке (завојице) нема ни једне; на целој дужини калдрмисан је прописно на 4,0 м. шир. ваљком преваљат и насут, сви су мањи пропусти камени и на свима опаснијим местима намештени су колобрани. Овај се пут може уврстити у ред најбољих наших путова.
Још док се и први део овога пута за Ужице од Ваљева начини и састави са овим новим, онда ће велики део и трговине и путника окренути ка Ваљеву, — као што сето већ и сад опажа са отклањањем само препреке преко Ластве, — јер многи путници ра-
" жавање на терену,
дије путују преко Ваљева за Београд, него преко Чачка и Крагујевца. Па је сумњати кад буде и Ужичка жељезница готова, да овако не буде.
(С тога се може оправдано очекивати од окр. скупштине, да ће у интересу округа одобрити потребан кредит и за довршење овога пута до Ваљева, пошто се више не може ни мислити да ће се што на оваким пословима моћи још кулуком урадити. Уношењем у почетку појединих позиција у окр. буџет, за вештачке радове на путовима, а доцније и за остале послове, који су се кулуком вршили, укинуће поједини окрузи и кулук као што су га већ и укинули неки, — те ће на тај начин саме окруж. скупштине урадити оно што није могла народна скупштина.
Целокупна дужина овога новог дела пута као што је поменуто износи: 10,628 км. и према суми утрошеној за израду истог, излази да је један тек метар плаћен по 17,0 дин. Кад се узме у обзир, да је овај пут просечен све у самој стени тотово, да нема 15%, земље. са врло високим усецима од најмање 2,50 до 38,0 метара висине, са пропустима и мостовима, — онда је та сума вр-
ло мала, према другим путовима у оваквом
| ј : РУ ; њим путем код Ковачићског језера у најго- ПИ
овом послу плаћато је за разбијање стене по 20 дин. од м“ копање земље по 0,60 дин. потпорни зидови где су грађени од материјала при просецању по 2,0 дин мза где је за
исте довлачен материјал ту су плаћани по 5,0
дин. м. На мостовима су плаћати зидови по
' +0 дин. м“ Колобрани су плаћати, који су
прописни, по предрач. цени 8,0 дин. комад, а непрописни 1,50—2,50 дин.
По генералној траси извршио је обелекао и састав планова и предрачуна самоуправни инж. г. Леонида Зисић. Он је вршио и надзор при изради овога пута. Због многих послова које је имао у округу, није ни сталан надзор могао водити а ни тачне грађев. књиге, што је при ка лаудовању многојотежавало посао комисији. Али, што је најглавније, он је правилно извео трасу, по правилу је надгледао те је урађена и сав је посао солидно израђен. Округ са његовим радом може бити потпуно задовољан, јер се при саставу предрачуна трудио да најниже цене стави, као што су раније наведене, а и при самом колаудовању. Трудио се да што савесније одговори своме позиву, да би округ само био задовољан послом и ценом коштања.