Srpski tehnički list

— 231 —

Патосање маптером од катрана.

У Техн. Листу од 28. јуна ов. год. саопштена су два начина за патосања школских дворишта ит. п. да би се угушила прашина штетна по здравље, Од интереса ће бити да у вези тог чланка саопштимо шта опет о томе питању у Јоштпа! дез Озшез а ах износи инжењер Одуен као стручњак за све што се односи на производњу гаса и катрана.

Он предлаже да се за патосање пшачких стаза, алеја, шетница и школских одаја за одмор ииграње ђака, за касарне и болнице, као и за под у живинарницима, штенарама ит,д. може веома корисно употребити малтер од катрана или гудрона.

За израду овог малтера треба узети: 1) песка или из фабрика пелела у коме има згуре у врло ситним комадићима и 2) катрана добивеног дестилацијом непробраног угља“

Сразмера за мешавину је оваква: на 14 литара катрана треба узети један хектолитар песка или пе» пела (песак није речни.)

Овај малтер справља се каои обичан, 1. | разастре се гомила потребног песка или пепела, па се у њену средину, која треба да је нешто нижа од обима, успе дотична количина катрана. Сад се лопатама ова маса меша све дотле, док не постане једноставна,

Тако добивен малтер разастре се по поравњеном поду, где хоћемо да га употребимо. Дебљина овог слоја малтера треба да буде 2—8 см. а треба га набити и колико је могуће уваљати. Најпосле поспе се по површини оваквог пода песак. као што сето чиними код израде пешачких стаза од асфалта,

За 10 кв. мет, површине довољно је 350 литара овог малтера, зашга је олет потребно приближно 300 литара песка и 50 кгр. катрана.

Ако 1000 кгр, катрана стају 50 франака, и 1 куб. "метар песка 5 франака, то 1 квадр,. метар оваквог пода дебљине 3 см. неће стати више од 0,5 франака.

Д.-С,

БЕЛЕШКЕ.

Диференцијални зупчаници за аутомобиле. Зупчаници који су сад у примени често се ломе. Врло је важно, да диференцијални котурови буду добро израђени и да имају доста јаке димензије, како би могли сигурно противстати ударима. у листу „Епотеппо“ од 26 фебруара има исцрпна студија за конструкцију тих зупчаника. Писац најпре описује два типа диференцијалних зупчаника који

су данас у употреби: зупчаници прави и _ конични

и упоређује их с погледом на отлорност зубаца. иу Р )у

Изводи закључак, да су конични точкови у којих су само два пињона (мала точкића) и где је додир у четири тачке, увек много отпорнији но зупчаници цилиндрички код којих имаб точкова и који се додирују у шест тачака. Ово с тога јер се конични зупчаници уопште могу јаче димензирати употребом исте количине материјала а и пи-

њони могу добити веће пречнике и по томе могу бити и зупци јаче димензионирани. Затим писац прелази на претресање главних

правила према којима треба да се конструјишу диференцијални зупчаници па да буду и довољно јаки а притом не сувише тешки те да не чине некорисан терет на колима.

:Ј.

Највећа локомотива на свету. Рекорд нај-

| веће локомотиве, како „Тајмс“ јавља, има сад скоро

довршена машина у Чикагу коју је направила Палдвинова фабрика локомотива, а која има 16 точкова за покретање.

Њена укупна тежина—без тендера—износи 195 тона (тона по 20 центи). Сам тендер, потпуно опремљен за службу, има 77 тона, те тако укупна тежина машине са тендером износи 272 тоне. Пречници цилиндера су 66 сантиметара и 101.60 сантиметара, а покрет клипа је 76 сантиметара. Пречници точкова за покретање износе 1.45 метара, а пречник је парног котла 3. 13 метра. Укупна површина огњишта садржи 573.38 квадратних метара. Основица точкова локомотиве дугачка је 19.80 м., а целе локомотиве са тендером око 95м. којој се дужини има додати још три метра до крајње ивице. Вучна снага је око 43 тоне, коју приближно достиже локомотива Ерисеске железнице, Овакве су две локомотиве поручене, и сад се цени, да је ова прва готова локомотива двапут јача, од најјачих локомотива теретних возова на прузи највећих успона „јужног-пацифичног друштва“,

Ова ће локомотива саобраћати на прузи „Рено-Невада“ и Сакраменто, која пруга има успона од 2 до 3.809.

Очекује се да ће две локомотиве оваквог типа у стању бити извући теретни воз преко „СијераНеваде“, на којој су прузи досад употребљаване четири локомотиве од 84.80 до 94.40 тона. За ложење узеће се сирови калифорниски зејтин, од кога 4 „Барела“ — (око 650 литара): равњају се са једном тоном првокласног каменог угља у погледу производње топлоте.

Ко небу В. М,. П.

Зидање у зимње доба. Дешава се да је и при температури испод нуле потребно бетонирати темеље или иначе објекте градити, било да се мо-