Srpski tehnički list
-- 275 —
гућност да најгоре путове у земљи имамо баш у самој престоници и њеној непосредној околини.
Ради одржавања свију јавних путова у земљи у добром стању законом се уводи ста-
лан надзор од страце путара и надзорника. Одредбе су у главним цртама остале исте
само је проширено право самоуправних окружних одбора да и надзорнике на окружним путовима сами постављају.
За путаре је унета нова одредба која ће их несумљиво боље везати за сам пут, а на име, они поред плате добијају бесплатан стан, један хектар земље (најмање) 'за обделавање, као и плод од засађеног воћа и траву на њиховој деоници пута.
Одредба да општински путари не могу имати веће плате од путара на државним путевима налазимо да је неумесна. Тако н. пр. општина београдска установила је по решењу одбора минималну надницу од 2.50 дин. за своје раденике, а сталним раденицима плату од 900 динара годишње, према чему плаћа толико и своје путаре, док се пројектом предвиђа за путаре на државним и окружним путевима плата од 360—720 дин. годишње.
Министру Грађевина резервисано је право у интересу јавног саобраћаја да забрани даљи боравак на путовима самоуправним надзорницима и путарима ако приликом опште ревизије поимети код истих какву неисправност и небрижљивост. Такве надзорнике и путаре дужне су самоуправне власти одмах да отпусте.
У чл. 24. који говори о употреби путова, унета је по нашем мишљењу једна важна и корисна одредба по којој ће се на предлог Министра Грађевина и Унутрашњих Дела прописати нарочита уредба, која ће имати силу закона, о начину употребе путова и саобраћаја. Том уредбом прописаће се конструкција и дозвољена тежина и брзина саобраћајних средстава у опште, као и казне за кривице учињене противу ове уредбе. Несумњиво је да су оваки прописи преко потребни за пра: вилно одржавање путова. Само мислимо да би таквој уредби требало дати шири значај и утврдити прописе за конструкцију кола, каква се смеју употребити за транспорт у варошима. Дозвољавајући сада транспорт земље песка и другог материјала у расклиматаним колима и таљигама ми нашим варошким општинама и грађанима товаримо једну тешку дужност и чинимо готово немогућним одржавање мало живљих варошких улипау чистом и исправном стању, јер при транспорту изру-
чимо и расејемо по улицама грдну количину земље и нечистоће. — | Ми смо у ово неколико редака хтели да регистрирамо новине и измене којима се овај пројекат закона одликује од раније израђеног а у случају потребе вратићемо сепоново на ово питање, јер желимо да се оно свестрано претресе пре него што се изнесе на решавање пред Народну Скупштину и постане Закон, што ће — ми не сумњамо = бити учињено још ове скупштинске сесије.
а О
ПРОЈЕКАТ ЗАКОНА “ јавним сувоземним путевима
" Тотшште одредбе.
Члан 1.
Јавни сувеземни путеви јесу они, који су намењени општем јавном саобраћају у земљи и који се граде и одржавају по прописима овога закона.
Члан 2.
Јавни сувоземни путеви деле се на: државне, окружне првога и другога реда и општинске првога и другога реда.
Државни путеви јесу они који везују престоницу непосредно са суседним страним државама, или везују окружне вароши непосредно међу собом и сви војно стратегијски путеви.
За државне путове могу се на предлог Министра Грађевина или Привреде прогласити и они пу теви, који пролазе кроз недовољно насељене крајеве и преко тешких терена.
Окружни путеви првога реда јесу они, који везују окружне вароши са оближњим железничким станицама као иони који везују окружне вароши са суседним страним државама.
Окружни путеви другога реда јесу они, који везују среска и друга важнија места у срезовима (као што су:варошице, манастири, минералне воде и т. д.), међу собом и ова са државним и окружним путовима првога реда или оближњим железничким станицама.
Општински су путеви они који везују поједине општине и села међу собом и са државним и окружним путевима, или који служе за унутрашњи саобраћај појединих општина и села.
У први ред општинских путова долазе они, који везују општине, села/цркве и школе међу собом, или ове са државним и окружним путевима и оближњим железничким станицама.