Srpski tehnički list

— 8323 —

У дужем низу година енглеске и америчке приморске вароши покушавале су да се ослободе ђубрета потапајући га у море од чега би имали користи и предели за риболов. Међутим и овај начин није могао ући у ширу употребу за то, што трошкови транспорта са |већим остојањем знатно расту а лед и бура изазивају прекиде у изношењу. У Ливерпулу где је овај начин уништавања још и данас у употреби нису њиме у толико задовољни што ветар често матерјие које пливају враћа поново на обалу. С тога су од неколико година отпочели да тај начин замењују спаљивањем ђубрета.

Најзад покушавано је да се из ђубрета производи гас за гориво. Сувом дестилацијом ђубрета добија се гас који сагорева плавичастим пламеном и продајом истога могу се покрити не само трошкови производње, већ предузеће може бити рентабилно јер општине могу се лако одлучити да плате 1,5 до 2 марке од тоне уништеног ђубрета с обзиром на санитерну корист од потпуног сагоревања свих органских делова и уштеде на транспорту и трошковима за смештање ђубрета.

На супрот добрим странама стоје ови стаци:

недо-

1) Вредност гаса од ђубрета знатно је мања него гаса од угља

2.) Додавање гаса од ђубрета гасу од угљена само би погоршало овај други те би му се цене морале смгњивати.

3). Карбурирање гаса од ђубрета било би сувише скупо

4). За гас од ђубрета потребни су бренери (сагоревачи) за осветљење.

5.) Остаци добивени при дестилацији нису од какве веће вредности и могу се једино употребити за насипање терена. Ипак у економном погледу о-

нарочити

вај начин уништавања ђубрета приближује се највише за данас најрационалнијем начину да то је Сагоревање ђубреша у нарочитим пећима с чиме

ћемо се мало опширније позабавити.

У Енглеској до пре неколико година ограничавали су се на сагоревање само крупнијих отпадака ђубрета, међутим постепено се све више оломаћио начин сагоревања целокупног кућевног и уличног ђубрета. Овај последњи начин без сумње је најсигурнији у погледу потпуног уништавања свих органских материја а са хигијенског гледишта највише за препоруку.

При рапидном рашћењу модерних вароши и услед тога све већим тешкоћама за укљањање отпадака, временом ће овај начин за велике вароши бити уједно и најефтинији.

Пре него што пређемо на само сагоревање ђубрета у опште да споменсмо нешто о сагоревању кућевног ђубрета у самим кућама.

Рихтеру више пута споменутом делу „Улична хигијена“ пише о"томе следеће: У многим кућама постоји похвална навика да

се кућевно ђубре претходно сагори на нарочитим огњиштима. Овај је начин за препоруку (ако су само огњишта добро конструисана), како у санитарном погледу, јер је заостале несагорљиве и нешкодљиве материје лако чувати, тако и у погледу јефтинијег изношења ђубрета. Међутим обавезно спаљивање ђубрета у кућама по мишљењу Рихтеровом не би било могуће извести.

(наставиће се)

Д.

Прописи за грађевине од ојачаног (армираног) бетона,

Израдила швајцарска комисија за армиран бетон, 30. априла 1909. год.

1) Општи прописи.

Чл, 1. Армиран бетон то је бетон ојачан гвожђем, где су обе врсте грађе тако спојене, да заједно примају напрезања изазвана терећењем; при том бетон обухвата гвожђа са свију страна.

Чл. 2. Пројекат грађевине од армираног бетона мора имати прегледно сређене ове податке:

Општи распоред, распоред терета који је усвојен, попречне пресеке појединих делова и распоред уметутих гвожђа, статички прорачун, размере мешавине за бетон и каквоћу материјала.

Чл. 3. Планове уз пројекат имају пре почетка рада да потпишу: пројектант, извршилац и сопственик или његов пуномоћник,

Статички прорачуни морају бити подписани од стране одговорног пројектанта.

Измене које би у току рада биле потребне смеју се извршити само у споразуму са сопствеником или његовим пуномоћником. Пројекти и пла-

нови морају се у том смислу допунити и изменути.

2.) Подаци за статичко рачунање.

Чл. 4. Оптшерећења. Целокупно оптерећење које пада на један део састоји се из:

1) Сопсшвене шежине армираног бетона. Рачуна „се 2,5 тоне. на кубни метар.

2.) Осталог сталног ошшерећења. Ово треба срачунати по кубатури и специфичној тежини.

8.) Случајних оптерећења и то:

а.) Притисак ветра и снега исто онако како је прописано за мостове и кровове у правилима савезног већа у Швајцарској.

б.) Корисан тереш на најнезгоднијем месту.