Srpski tehnički list
— 283 —
новога закона, па те жеље доставити и г. Министру Грађевина раније, а не, да и тај закон, као и онај железнички, наједанпут падне пред нас изненада, јер ће онда бити све доцкан.
г. К. Савић мис:и, да био железничком закону имало много важних ствари о којима би требало говорити, а не само о титулама инжењера и инспектора, о којима говори г. Јирачек,
г. Јирамек после неколико кратких напоена и говора поједине г,г. чланова предлаже, да се Управном Одбору стави у дуж ност, да се новим законом о Министарству Грађевина поправи и титула инжењера инспектора. Председник изјављује, да је Управа до сада чинила што је могла, а изјављује да ће се и нова Управа трудити да за Удружења уради колико може, али мисли, да би и сами чланови појединце требало да поднесу представке о томе, шта би требало да уђеу нови закон, па на основу тога да Управа поднесе преставку г. Министру, јер, као председник није довољно у могућности све да уради, па би зато требало, одредити чланове да израде преставку за нов закон
После кратке дебате усвојен је предлог председников, да Управа поднесе г. Министру принципе, по којима жели да се изради нов закон.
При завршетку решено је, да се сав члански улог на дугу наплати у року од три месеца, и, да се заведу чланске карте, које ће служити као легитимација, а добијаће их чланови онда, када плате улог за дотичну годину. 6. јуна 1910. год.
у Београду Председник К. Д. Главинић. Секретари А. Велицки. Т. Филиповић.
Развиће парних локомотива и кола на железницама,
—— ПРОДУЖЕЊЕ ===
Но пре но што би се прешло на реконструкцију постојећих локомотива потребно је било зрело промислити и проучити: да ли је боље реконструјисати локомотиве тако да се може радити с прегрејаном паром, т. ј. да
да ли је боље уметати прегрејаче паре у ста. ре локомотиве или је боље конструјисати нове локомотиве с прегрејачима. Решење тог питања зависило је од користи која се фактички може постићи с прегрејаном паром.
До скора је већина конструктера локомотива сматрала да је уметање новог система цеви за прегрејавање паре у стару локомотиву и скуп и тежак а и ризичан посао. Много је времена имало протећи док није пронађен подесан систем цеви за прегрејава ње паре за локомотиве; који би фактички био од онолике користи да се може рентирати. У половини 1897, године поднео је молбу ЛУ. зећпна! да управа држ. желез, учини покушаје с његовим патентираним прегреја: чем паре. Он га је конструјисао уз припомоћ врло искусног конструктера локомотива, тајног саветника К. Сађе управником краљ. жел. централе у Пруској.
Шмит је поставио свој систем цеви за прегрејавање паре у пламену цев, која се уклапа између грејних цеви у котлу локомотиве. Пара, која долази из регулатора, улази најпре у двоструку прстенасту комору смештену у димњачи, а у тој су комори уста прегрејача, /ста су на [7] савијене цеви. Цеви за прегрејавања паре постављене су у пламеној цеви радиално. Један прстен прстенасте коморе и то спољни, стоји у вези са цеви којом одлази пара из котла у пригрејач, а други прстен је у непосредној вези са разводником за пару (Зе еђегказјеп). Пара која улази у прегрејач принуђена је на тај начин да на свом путу ка парним цилиндрима прође кроз радиалне цеви. На цеви наилази јара локомотиве и облива их. Јара, топлота врелих гасова износи 600 до 700 "С и услед тога се пара у пролазу загреје и преко 300"С. Да би се ово прегрејавање могло регулисати, непосредно на крацима цеви прегрејача удешена је кружна плоча која се може померати. Ову плочу може покретати машиновођа помоћу полуге и шине. Овим се покретима може постићи или то да се сасвим спречи припаз врелих гасова у прегрејач или да се, може више или мање јаре пропуштати,. Нарочит одбијач, намештен на тој покретној плочи, одбија вреле гасове, јару, што даље од цеви прегрејача. У средини између цеви преостаје доста места потребног за чишћење прегрејача. Слободни крајеви савијених цеви на облик [ДИ опиру се о потпорни прстен који у исти мах служи и за то, да заштити, да не