Srpski tehnički list

б=т- 80 ==

се у лето услед саобраћаја јављају таласасте деформације.

Примећено је да је прашине у толико више уколико је гушћи саобраћај. Густина се мери: број кола на квадратни метар калдрме. Највише је прашине на макадаму и асфалту. Много је мања на калдрми кад су фуге замазане битуменом. На ситној калдрми, на дрвеној калдрми и по улицама обложеним плочама прашине готово и нема.

Да се сузбије прашина по асфалтисаним улицама, рађено је исто оно што и по макадамисаним. У Берлину су чак нашли да је зими и у сушно доба за сузбијање прашине добар раствор хлорног креча. Како изгледа постигнути су добри резултати и при Токушајима с Веструмитом.

На калдрми имају да се врше честе оправке па је зато један важан услов да се калдрма може ноћу оправљати. Овај услов је испуњен код асфалта. Код калдрме чије су фуге замазане цементом то није случај. Једино још калдрме с фугама испуњеним би-

туменом одговарају горњем услову

И нагиб улица важна је чињеница. До нагиба 1:80 свуда допуштају све врсте калдрме. Чим је улица стрмија већ је незгоднија за асфалт и то утолико незгоднија уколико стрмија. Па тако стојии с употребом асфалта. Асфалт се може употребити до нагиба 1:80 а изузетно до 1:40. На малим деоницама у једној су вароши израдили калдрму од разливеног асфалта чак и у нагибу 1:25

Чим улични нагиб пређе 1:40 употребљује се калдрма од тврдог дрвета. Преко 1:30 већ није више употребљива калдрма од од меког дрвета.

У нагибима преко 1:25 може се употребити још једино калдрма од камена (уско камење 12 см ширине) или макадама.

Калдрму највећма упропашћује дрмусање услед труцкања кола. У Немачкој су чињени разни покушији али се до коначног лека про-

тиву тога није дошло. Кад је улица прилично широка онда се трамвајски колосеци одвоје на засебну траку. Влага нема никаквог уплива на избор система горњег строја улица, јер се доњи строј може дренажом прецедити.

= ГПРО ДУЖИ У ОЈ =

о

ЖЕЛЕЗНИЧКА ТРАСА Београд — Смедерево.

Представка учињена Господину Министру Граћевина од стране грађана града Смедерева Са техничким извештајем инжењера Јована Јирачека грађевинског инспектора дирекције Срп,. Држ. Железница в. сл.

— Продужење —

На другом месту препоручио бих пругу 100 2.) на трећем пругу под 4) на „Митинај“ код км. 3.5 смедеревске пруге, због уштеде изгубљеног па-

| да (са 2 жх 21 = 42 мет.) од Петријева у Смеде-

рево и оданде на „Митинац“ ИМ на последњем месту тек долази пруга под 3.) на обалу Смедеревску долином Петријавачком, — разуме се ово обоје с обзиром и на вожњу по новој прузи од Београда за В. Плану. Чим би овај обзир отпао, онда је на трећем месту пруга под 3.) и на последњем пруга под 4.), која би готово из комбинације отпала.

Ако би се усвојила траса под 3.) на „Митинац“, онда би на ову гравитирала ова села и места: ,

Мали и Велики Мокри Луг 1098 становника

Калуђерица и Лештани 2830 ђ Винча 1160 , Болеч 982 џ Кумодраж (само ка Смед. у, од целог броја) 653 ђ Бели Поток и Зуце ('Љ од целог броја) 966 , Врчин 4149 ; Заклопача (доћиће у Врчин) 1389 % Бегаљица 2117 1 Дражањ 1290 , Пударци 1240 , Камендол 1098 5 Брестовик 811 . Сеона 581 4 Водањ 877 Н Петријево 601 Ландол 994 , Колари (за Београд ', од свега) — 302 п | Вучак 605 Удовице 1080 Смедерево 7070 5 Кулич 1041 Пе У 9940 | Радинац 1181

Гравитирало би укупно 29932 становника