Srpski tehnički list

пне 4) ==

Железница Лозница— Ваљево"

Овде неће бити говора о самом трасирању или потреби железнице уз Јадар, као везе окружне железнице Шабац—Ковиљача са државном железницом Забреж—Ваљево, но ћу само поводом реферата г. Јирачека, поднетог окружном одбору округа подринског, који је штампан у 15. броју овога листа под натписом „Ла ли је корисније градити железницу за Ваљево од Лознице преко Крста и низ реку Корениту, до Јаребице или од станице Липнице преко Прељева уз Кореншту реку опет до јаребице,“ рећи неколико речи, које су потребне не ради исправака поменутога реферата, но ради тога, да само обратим пажњу колегама на околност, како се понеки ауторитет га незнатан хонорар постави у озбиљну позитуру и почне научнички доказивати бесмислице, и како се то без коментара пушта и износи као озбиљна расправа пред српске инжињере.“) Горњи реферат г. Јирачека о трасама железничким из Лознице у долину јадарску постао је од прилике овако:

Лозничани а политички пријатељи г. ЈЉ. Вуловића, окружног секретара у Шапцу, чују, да ће округ трасирати железницу уз Јадар. Та железница уз Јадар одвајала би се од железнице Шабац— Лозница, разуме се, онде где железница Шабац Лозница пресеца јадарску долину а то је од станице Липнице — око 6 километара пред Лозницом.

То пак не би (било по вољи тим политичким пријатељима г. Љ. Вуловића но хтели би да некако наврате железницу из јадарске долине на Лозницу.

Г. Љ. Вуловић, као човек пун неостварљивих идеја, не тражећи мишљење Дпрекције окружних железница, јер би она вероватно одвратила округ од излишног тумарања па било то и за љубав чију, позове „усмено“ стручњака г. Јирачека, да да своје стручно мишљење,

Г. Јирачек лак на такве послове, па били они и са мањим хонорарима, одмах се да на посао, и тако постате само три. рационалне трасе из Лознице за Јаребице.

Да је г. Јирачек одмах казао г. Љ. Ву-

ђ) Уредништво пушта овај чланак остављајући писцу сву одговорност и за форму и за садржину, а то само зато, да се дође до истине и правилнога решења.

2) Уредништво је добило озбиљну расправу и пустило је у лист, а није се ни могло упуштати у детаљну студију траса ни у политичке односе, борбе и ровења између појединих чинилаца у округу подринском.

· припитају и г.

ловићу, да је најрационалнија веза подринске

! железнице Шабац — Лозница са Ваљевом уз

Јадар од станице Липнице а не од Лознице, па да то каже г. Вуловић својим пријатељима лозничанима, и да их поздрави, да о томе

Министра Грађевина, који одобрава правце трасама, те да не лутају забадава. А ово би могао г. Јирачек казати одмах чим би узео генералштабну карту у руке, не бих о томе ни говорио.

Нисам се освртао на реферат г. Јирачека и кад га је са г. ЈБ. Вуловићем поднео окружном одбору и Окружној Скупштини, јер сам држао, да је излишно о беспредметним стварима разговарати се, па нека идуу архиву, јер су већ плаћене.

Али кад онакав реферат без икаквих коментара оштампава г. Јирачек у органу Удружења Српских Инжењера и Архитекта, држим, да треба на њега указати, да би колеге пажљивије прегледале с каквом се 03биљном позитуром доказују бесмислице за љубав некаквог хонорара.

Као што напоменух г. Јирачек пашао је три рацијоналне трасе за везу Лознице са јадарском долином код Јаребица.

геј су:

А: Лозница — Л пница, уз леву обалу Јадра до према Јаребицама.

Б: Лозница — Клубачки Луг, Крст па преко река, потока, брда и долина и узи низ реке и потоке до Јаребица, и: |

В: Нешто пругом Б, па опет преко брда потока и река а и испод једног брда тунелом од 750 м. у Јаребице.

И на послетку г. Јирачек и математички је доказао, да је пруга под А „најпробитачнија за грађење, нај јефтишчија, за вожњу нојпогоднија и одржавање њено најлакше“

Г. Јирачек може импоновати са својим нејасним описивањем и излишним математичким доказивањима људ ма, са нејасним и неостварљивим идејама, а не и српским инжењерима, јер; они умеју да читају добро генералштабну карту из које се на први поглед види, која је једино рационална траса за везу јадарске долине са железницом Шабац —Лозница па према томе и са Лозницом.

А и сваки би се Јадранин, сељак, који се намучио прелазећи неправилне долине, потоке и брда од Лознице до Јадра у правцу ка Ваљеву, у коме се правцу није могао развити ни добар пут, чудио тој памети која би преко оних котлина брда и долина градила железницу ради везе јадарске долине са же-