Srpski tehnički list

= Деда

3) У сланој води прскају бетонски блокови кроз које електрична струја иде од или кагарматури; 4) Бетон спроводи струју као електролит,

6) Само слабе струје (0,1 Ампер) приизводе штетна дејства; отпор бетона стоји у обрнутој сразмери са дотатком песка.

Према потанком описивању резултата, ових опита, оба виза покушаја су упоређена и као крајњи резултат ових експеримената и покушаја излази, да штетно (квареће) дејство и утицај слектричне струје на бетон и армирани бетон није искључено али да ће оно само под изванредно неповољним околностима и односима наступити. Даље, свеж бетон не би требало по могућству, излагати утицају електричне сарује, каксби се спречила њена штетна

дејства. М. М. Ћгимовић

Из железничарства.

Мерење брзине путујућих возова. На указану потребу, да се брзина возова који се на извесној прузи крећу, може шачно контролисати, расправљано је питање у једном техничко“ журналу, наводећи, да досада опште познате контролне слраве региструју само просечне брзине путовања, док сигурност жеље"ничког саобраћаја захтева, да се контрола на извесној краткој прузи може тако извести, да се може без приговора констатовати апсолутна брзина путовања. На крају ове расправе дат је и исцрпан опис за овај циљ конструјисане справе од Сименса и Хааске-а, којом се постиже апсолутно тач.о мерење брзине.

р. Ројућесћа. Ј. АЋ.

Џатоси у радионицама и фабричким просторимг. Патосиу радионицама треба да буду јаки, еластични и да се даду лако поправљати. Даље, да у здравственом интересу радника, што мање прашине производе = задржавају и да буду лоши спроводници топлоте. Прост боров патос на потпатос:. ним гредицама, због свога наглог абања и незнатног отпора противу пронашања звука није употребљив. Патоси од камена, опека, цементног бетона, камених плоча или терацо врло су хладни, сасвим нееластични и потпомажу развијање прашине. Патоси од тер — бетона и асфалта су врло еластични и рђави спроводници топлоте, али имају ту ману што су меки и што се при падању тешких предмета улубе, те се стварају неравнине Патос који испуњава најбоље захтева и услове, добија се комбиновањем именованих материјала: камена, тера односно асфалта и дрвета. 1) Камен код таквог патоса због своје чврстоће и сигурности противу ватре образује подлогу, 2) тшер и асфалша, даје еластичност, и лош је спроводник звука и топлоте а дрво заштићено од трулења, служи као материјал. испуне, и 3) дрво и то чврсто дрво, као горња кора. Таква

конструкција наравно не може се извести на гредицама, Као подлога узимају се: или гвоздени носачи, сводови или монијеве и рајнске плоче или иначе друге масивне конструкције, на чије место у основи приземља и подрума долази јака бетонска подлога.

М. М. Аћ.

Државни технички испит за 1912. год. Испитна. комисија прегледала је поднете домаће задатке свију пријављених кандидата, па је нашла да су следећи кандидати испунили услове, с тога их пушта на полагање испита. | Кандидати за грађевинске инжењере !. Петар Мицић 9, Миливоје П. Лазаревић 3. Димитрије Стојковић 4. Младен М. Ђуровић 5. Александар Драгићевић 6. Јован Петровић 7. Василије Новичић 8 Здравко Васковић 9. Милан А. Павловић 10. Војислав Рајичић Ц. Кандидати за машинске инжењере.

1. Станоје Миливојевић

9. Милоје Здравковић

Напомена :

Сви испити полагаће се у Министарству Грађевина. Испити почињу у 8 часова пре поднеи у 3 часа по подне.

РАС! 'РЕД за полагање државног техничког испита у 1912 години.

1. За грађевинске пнжењере а) писмени испити 9. априла Хидротехничке грађевине испитује Д. Спасић 10. априла. грађење мостова испитује М. Турудић 11. априла зграде за саобраћај испитује П, Ј. Поповић П. за машинске инжењере а) писмени испити:

9. априла, Конструкције моторних машина исп. М. Павловић

10. априла Прорачунавање и конструкц. грађевинс. машина и опис машина -алатљика — испитује А. Стевовић. |

1]. априла Железничка машина — испитује М. Илић.