Srpski tehnički list

=

г. Маслаћ му одговара, да ће се у мотивацији, која ће се министру грађевина послати нагласити, да овакав начин израде закона без исцрпне студије од стране једнога начелника, који је и иначе већ претоварен својим редовним послом, није користан и не може донети никакав добар резултат, већ то треба поверити једном човеку, и оставити му довољно времена за студију оваких закона и других искуснијих народа, чији су закони донети на основу дуге праксе, и који су се као добри осведочили, па тај посао добро и наградити. Па да се и овај закон, као и код њих, подели у: закон о местима, закон опу: тевима и грађевински закон, а из њега избацити све оно што је већ предвиђено другим законима, као законом о експропријацији, законом о радњама грађанским законом и послупком итд.

г. Гачић се саглашава, да овај закон има толико непотпуности, да се о њему у појединости и не може говорити, то поткрепити са неколико јаких разлога, и у опште министру изјавити, да је Удружење начелно про-

тивно доношењу закона на овај начин.

г. Смиљанић саопштава, да се у општини носе мишљу, да све оно што се односи на Београдску општину унесу у један једини закон.

г. Маслаћ му одговара, да то апсолутно није могуће, већ треба донети законе што општије, а за тим за поједина места правилницима те законе специјализирати.

г. Поповић пита је ли Удружење што предузело за израду грађев. закона за целу земљу, и мишљења је, да ако није, онда да у одговор господину министру уђе и примедбау овом смислу.

Решено: да управа на основу свега овога говореног спреми одговор г. Мини стру Грађевина и образложи своје мишљење.

Тачка Ш,. Избор члана управног одбора.

(Одложено је за идући пут, јер нема довољно чланова.

Тачка ЈМ. Питања и предлози, Није их било.

Скуп је закључен у 5.40 по подне.

Модерна гледишта и начела при полагању И трађењу калдрме,

У једном од прошлих бројева часописа Заззепђаш изложен је низ чињеница, које су у модерном развитку саобраћаја постале меродавне за пројектовање улица и уличне калдрме. Важна чи-

њеница и нарочита потреба за пројектовање улица и уличне калдрме пре свега је тачно познавањеоних односа, под којима је изведено грађење важ нијих улица. Ово знање мора базирати на тачним подацима техничке природе, морају се имати подаци о времену: кад је грађење почело, кад је се завршило, колико је времена одговарала калдрма постављеним захтевима, кад и колико су често биле потребне репаратуре и т. д.

Тачно табеларно представљање таквих факата је од еминентне важности, јер се доброта и трајашност ма каквог система уличног калдрмисања може демонстрирати само на таквим подацима, који су резултат дугих посматрања. Ова табеларна представљања морају давати даље објашњења о врсти и особинама уличног грађења; у случају да је и канализација, систем уређење и детаљне цене грађења, врсту употребљених материјала, порекло и обраду, цене одржавања, узимајући у обзир“поједине одељке улица, возни саобраћај по врсти карактеру и количини, цене чишћења и површно поправљање и т, д. Ови се подаци морају под општим начелима скупити и уредити, да би се добио материјал за згодно и корисно упоређење.

Праве цене какве уличне калдрме, искључујући све оне чињенице, које излазе из естетичких обзира и обзира угодности, добијају се из ових података. 1) трошкови полагања калдрме;

2) трошкови репаратуре,

3) трошкови чишћења,

4) трошкови трајања,

5) ануитет на уложени. капитал,

6) трошкови обнављања покварене калдрме.

Сви се ови моменти морају узети у обзир, ако се хоће да добије згодан суд о економији различитих врста калдрма. Никако не би било довољно да се узму у обзир трошкови полагања и трајања калдрме.

Друга велика тешкоћа у модерном грађењу улица и калдрме лежи у томе што мора проћи доста времена док се прикупе поменути податци. Да се тачно оцени вредност калдрмисања или форма грађења улица потребна су прво посматрања, која базирају на практичном искуству а таква посматрања природно морају обухватити дуго време. За то при модерном калдрмисању нема расположењу довољно опажања и опита,

На пример, искуство са улицама, које се састоје из битуминозног материјала у највише случајева је преко чатири године, а већином само 2 или 3 године. Али је у исто време утврђен факат, да једино битуминозне материје могу издржати деструктивно дејство саобраћаја моторних кола. У току времена може се тек показати, које ће нарочите врсте битумена и која нарочита форма примене дати наје-