Srpski tehnički list

— 25 —

од боровине, тамарака или црног гуми-дрвета и који се импрегнишу креозотовим уљем од 1,1 до 1,3 специфичне тежине. Количина материје за импрегнисање мора као и 'у Минеаполису бити 260 килограма на кубни метар дрвета и морају бити загрејане на 250 С. Трупци се полажу под 45" према ивичном камењу. С обе стране дуж ивичњака оставља се фуга за дилатацију 2,5 ст широка а сем тога и у попречном правцу према улици оставља се за дилатацију на сваких 15 тдужине фуга од 1,2 ст. За испуну фуга употребљује се малтер састављен из једнаких делова портланда и оштрог чистог песка. Малтер мора бити жидак. Залива се или одједном или на неколико пута. Прописано је да се горња површина калдрме поспе 6 тт дебелим слојем ситно туцаног камена чија су ситна зрнца оштрих рогљева и ивица. Овим се посипа калдрма пре но што се преда употреби. Важна је једна одредба у прописима за извршење по којој је предузимач дужан, на захтев управе а за време трајања гаранције, да уклони све уље или смолу која би се излучила по површини калдрме. Ова је одредба унесена у услове нарочито зато што скорашње дрвене калдрме имају особину да се ољигаве, добију неку превлаку уља или смоле који се лепе на ђонове пешака те се тако уносе на пешачке стазе и у куће.

У Чикагу је за подлогу дрвене калдрме прописан искључиво бетон. Дебљина слоја узима се према величини саобраћаја у дотичној улици. Дебљина износи 15—20 сантиметара. Дрвени трупци належу непосредно на слој песка 2,5 ст дебљине. Набијање се врши увек парним ваљцима осредње тежине. Калдрма се предаје саобраћају тек седам до десет дана по довршењу. За то време добро се счврсне малтер употребљен за заливање фуга, тако да може да одоли саобраћају.

Као што је напред поменуто овако израђене калдрме, у опште узев, добро су се одржале. Али се за доцнија извршења намерава да се прошире фуге за дилатацију дуж ивичњака и то на 5 ст, место 2,5 као што је досад било а попречне фуге за дилатацију мисле да потпуно изоставе.

Према искуству у Чикагу уошште су се боље одржали трупци од боровине натопљени чистим креозотовим уљем но они који су импрегнисани мешавином креозота и угљеном тер—смолом. Управник грађења ове калдрме у свом извештају нарочито истиче да су овакве борове трупце импрегнисане креозотом. испитивали после десет година, колико

су лежали у калдрми, и да су нашли, да у њима има још тако велика количина креозота, да је трајашност трупаца још за дуг низ година обезбеђена.

Најбољи резултати постигнути су уљем чија је специфична тежина између 1,06 и 1,08. Такво уље заостаје у дрвету и нити исцури нити изветри. Испитани трупци, који су у своје време били импрегнисани са 260 кгр креозовог уља на кубни метар дрвета, имали су у себи после десет година још 90%, првобитне. количине уља. Ова су факта врло важна кад се узму у обзир незгодне климатске прилике у Чикагу и кад се узме у рачун да је по тим улицама саобраћај с врло тешким товарима.

Неколики американски инжењери напомињу да је погрешно постављати између трупаца и бетонске подлоге дебео слој песка. Неколике вароши прописују слој песка дебео 2,5 см, док је потпуно довољно 1,2 до 2 см. под условом да је бетонска подлога брижљиво. изравната. Неке општинске управе захтевају да се дрвени трупци између и са стране трамвајских шина положе у цементном малтеру место у песку, јер таласање шина иначе лако. разлабави калдрму. Друге опет вароши почињу опет прописивати такав начин полагања, дрвених трупаца и изван трамвајских пруга,

(Ово се доиста може препоручити само још треба обезбедити да се малтер доиста и стврдне а да не остане растресива маса онаква иста као што је и песак. Известилац).

Заинтересовани американски стручњаци последњих година нарочито су се бавили проучавањем особина које треба да има уље за импрегнисање дрвета употребљеног за калдрму. Сад су сложни свиу томе да је креозотово уље најбоља материја за импрегнисање трупаца од меког дрвета. Што се понеке калдрме при жези зноје — издвајају уље из себе, — долази отуда што у материји за импрегнисање има примесе угљене тер — смоле.

Саопштио Ј.

КРОВ ОД АРМИРАНОГ БЕТОНА,

Пише АЛЕКСАНДАР КАЈЗЕР инжењер (Будимпешта)

| по одобрењу писца прештампан из

Мајезн НтуабКог Огтизјуа Јпдшта 1 атнекта и ЈаргеБи 1 Ртшчуа Јпхепшјеу пи Гибђаш Вг; 2 1912 сод.

У пролеће године 1907 извела је фирма Мејлсћ « Кешкеп у Килу при проширењу царског бродарског градилишта више објеката од армираног (оја-