Svet
tan da se na manjem broju modela | ' kvalitel lakše kontroliše. U malim ( serijama modela jasnije se uobličuje dizajnerska pomka, koja se po- i nekad izgubi u gomili odeđe. Ta i iskustva Gotije danas primenjuje u 1 svojim bogatim kolekcijama, koje < se često sastoje od stotinak, pa i vi- < še, zanimljivih modela. (Kolekcija < za zimu 1989. nosila je prigodan i naziv: "Put oko sveta u 168 mo- ■ dela"). 1 Nakon godinu dana provedenih j kod Pjera Kardena, Gotije prelazi u parisku modnu kuću "Jean Patou" ; u kojoj je svojevremeno zanat j pekao Mark Boan, nekadašnji "Diorov" saradnik. Gotije asistira Mišelu Gomezu, glavnom dizajneru kod "Jeana Patoua" prikupljajući dragoceno radmo iskustvo. Zadovoljan njegovim prethodnim radom i napretkom, Karden ga ponovo poziva kod sebe i predlaže da dizajnira njegovu kolekciju za američko tržište. Gotije to prihvata, i sledeće dve godine radi za Kardena, čije su konfekcije odlično prihvaćene na vrlo konkureutskom američkom tržištu. "DŽEJMS BOND " Gotije susreće svog životnog i poslovnog saputnika Frensisa Menugea 1976. godine. Kaže da ga je visoka moda počela traumatizovati (iako se danas priča da bi je se ponovo mogao prihvatiti) i da mu je trebala promena. Zajeđno sa Frensisom lansira kolekciju elektronskog nakita koja postiže veliki uspeh. Frensis preuzima komercijaini deo posla i početkom oktobra iste godine javnosti se predstavlja prva kolekcija pod Gotijeovim imenom. Velika modna revija ođržana je u poznatoj "Palais de la decouverte" Novoosnovana modua firma kr<>. . sigumiin karakom prema tr/isiu, ohrabrciu! dohrim kritikama iikxl nih novinara i gostiju koji dola/e na njihove revije. Gotije i Menuge brzo potpisuju partnerski ugovor sa japanskom firmom "Kashiyama”. To im omogućuje proširenje kompanije i bolje uslove rada, Kolekciju predstavljenu 1978. godine, a ostvarenu uz pomoć svežeg kapitala, Gotije naziva "Džejms Bond", reinterpretirajući mini modu sa kraja šezdesetilt. Osamdesetih Žan Pol Gotije uobličava svoj prepoznatljivi stil koji predstavlja na revijama originalna imena: "Visoka tehnologija". "Muškarac-stvar”, "Veštice”, "Francuski žigolo”, "Barokni vestem", "Diskretni Saim buržoazije”, "Dražesna gospoda", u papiru". "Zvezde roka"... Gotijeova odeča najčešće je mešavina raznih stilova, oblikovana nesputanim duhom nadarenog stiliste zadivljenog mnogim kulturama i običajima. "Kad dizajniram, ne pridržavam se pravila. Nastojim da budemslobodan, neopterećen poznatim formulama" kaže kreator čiji ekscentričm modeh izrazito utiču na svetske modne trendove. Donji veš koji se nekad skrivao u intimi mračnih budoara, Gotije je 1983. godine uzeo kao odevni pređmet u svojoj letnjoj kolekciji "Dadaizam". Zavodljivi korseti-haljine, halteri kao modni dodatak najsofisticiranijih tdaleta i odeča anđeoskih kurtizana, nadahnuta snažnim koloritom platna Ričarda Lindera proslavili su kreatorovo ime i pridobili naklonost modnih kritičara i brojnih sledbenika. Kako je došao na zamisao da donji veš pokaže spolja? "Nadahnula me istinska lepota intimne odeće za koju je prava šteta da ostane skrivena. Prvo-
bilna nainera mi uije bila provociranje", kaže Gotije. Sledeće gođine poigrao se kišnim ogrtačima i rendgenskim snimcima Ijudskog tela koje je uzeo kao osnovni dezeri kolekcije. Odeća sa shkom karlice, rebara ih čak celog Ijudskog kostura, izazvala je oduševljenje među Gotijeovim vernim navijačima koji su shvatih njegovu genijalnu interpretaciju interesovanja za sopstvenu unutrašnjost. Zan Pol Gotije nije opterećen slavom i novcem. Često ističe da mu zarada nikad nije bila primaran stvaralački motiv. To dokazuje i njegov relativno skromni način života. Za razliku od razvikanili kolega, koji često poziraju u raskošnom okruženju -svojili vila pretrpanih antikvitetima Gotije živi u trosobnom stanu u Parizu nedaleko od Pigala. Prizuaje da ue razume Ijude koji mogu živeti u nečemu što više nalikuje muzeju negoli domu. Njegov stan nije posebno uređen; mnoštvo stvari još stoji u kutijama. "Samo jednom sam ga zaista pospremio, kad mi je u posetu dolazila Madona" - komentariše Gotije svoj nekonvencionalni način života. MORNARSKE MAJICE Susret i saradnja "enfant terriblea" francuske modne scene sa kontraverznom američkom pevačicom prerasli su u legendu. Upoznali su se. na svečanosli dodele godišnjih nagrada MTV-a 1988. godine, kada je Madona pred gomilom biznismena i poznatih kolega izvodila svoj prvi hit "Like a Virgin”. Dve godiue kasnije, zazvonio jo Gotijeov pariski telefon. Na liniji bil.i plaliuasta zvezđa. Želela jc da Gotije bude ujen gost u oline noin njujorškom hotelu "Carlisle" gde je zakupila celi sedmi sprat. "Bio sam strašno uzbuđen". priseća se Gotije svog dolaska u Madonin hotelski apartman i dodaje, uz dečačM osmeh: "Želeo sara da je impresioniram pa sam obukao svoju omiljenu majicu sa mornarskim dezenom. Doneo sam oko 1.000 različifih skica". Priznaje da je pevačica delovala sofisticiranije, pametnije i senzibilnije nego što ju je zapamtio. Njihov susret prerastao je u poslovnu saradnju, a posle i u čvrsto prijateljstvo. Kostimi za Madoninu svetsku tumeju "Blond Ambition" 1990. godine zaintrigirali su javnost i učvrstili zvezdane pozicije i kreatora i pevačice. Madonine fotografije u srebrnim i zlatnim korsetima sa Siljastim grudima preplavile su svet i promovisale Madonu kao začetnicu novih modnih trendova. lako je za sledeće projekte odabrala odeču itahjanske modne dvojke Dolčea i Gabane, a nedavno i Džona Galiana, Gotije je ostao Madonin miljenik. Dokaz tome je i dolazak slavne pevačice na predstavljanje Gotijeove kolekcije za ovogodišnje proleče, održane prošle jeseni, na kojoj je američka zvezda nosila jedan od modela. Šta Žan Pol Gotije mish o koleaama, na primer o bečkom profesoru Helmutu Langu? Gotije diplomatski, ah prilično uverljivo, odgovara da ga raduju luđi uspesi. Langa, kaže, "smatra talentovanim kreatorom, a nje-1 gov rad zanimljivim" . Naglašava i podršku modne štampe, koju Lang uživa več nekoliko sezona. Gotijeove živopisne kolekcije i dalje krase zanimljiva imena poput "Rapsodije u plavom", "Adama i 1 Lva", "Francuski kankan", "Evropa u budućnosti", "Tetoviranje", "Ta-
l-.iiiićcujc u clegauciji"... Nadahnut slikarstvom Tuluza Lotreka, Kazanovmim osvajanjima, kankan plesačicama, Tarasom Buljbom i Raspućiuom, te mongolskim, tibetansVim i eskimskim kostimima, Gotije ruši granice predrasuda. Njegova verzija etnoizgleđa uzbudljiva je kombinacija izvomih elemenata i modernog duha prožetog nesputanom seksualnošću.
MIRIS KOŽE Od 1984. Gotije radi i muške kolekcije koje privlače podjeđnaku pažnju. Jedau je od prvih kreatora koji je muškarcima namenio suknju, prozirne majice i visoke potpetice pokazujući veštinu dizajniranja bez obzira na uobičajenu podelu polova. "Oduvek sam stvarao bespolne modele namenjene i muškarcima i ženama", kaže Gotije. Njegova najjeftinija konfekcijska linija "Gotijer junior", lansirana 1988. godine, nedavno je prestala da se proizvodi zbog povečanja cena proizvodnje. "Da su
raodeli poskupeli, negirala bi se osnovna namena te linije", objašnjava dizajner. Zamenjena je novom, unisex linijom JPG koja je predstavljena prošle godine. Cene bi trebalo da Gotijeovu odeću približe široj publici. Gotije je 1993. lansirao svoj dugoočekivani miris, ženski. Zapakovao ga je u bočicu ženskib oblina. Nešto slično osmislila je 1937. Elza Šapareli, talijanska dizajnerka koja se proslavila u Parizu i Njujorku. "To je slučajnost. Razlike su značajne", tvrdi Gotije. "Moja bočica oblikovana je prema stvarnom ženskom telu, dok je Šaparelina inspirisana krojačkom lutkom." Skriven u metalnu limenku, Gotijeov parfem posebnog je mirisa; površinska nota podseća na skidač laka za nokte, a središnja na cveće umočeno u puding od vanile. Gotijeov miomiris za protekle božićne praznike bio jedan od bestselera na parfemskom tržištu. Žan Pol potvrđuje glasine da će uskoro predstaviti i svoj prvi mins . za muškarce. Po inostranom pakovanju verovatuo će biti sličan ženskom mirisu - biće u limenki. A po unutrašnjem? Hoće li bočica biti izrađena po živom muškom modelu? Gotije uzvraća smehom bez preciznog odgovora. Veštinom medijskog diplomate objašnjava da želi đa novi miris bude kombinacija mirisa Ijudske kože, tradicionalnih kolonjskih voda i neočekivanih elemenata, Ostalo je, zasad, tajna. Gotije razmišljai takode, i o kolekciji šminke za muškarce. Kaže "ne dopadaju mi se muškarci ukrašeni ženskom šminkom, našminkani na ženski način". Kakvi mu se muakarci sviđaju? "Đopada mi se Markus Šenken-
berg, lep švedski model, ali njega više zanimaju devojke, ha‘ ha... Englezi mi izgledaju dobro, nekako su... atraktivniji od ostalih. Uostalora, svi moji moraci, osim Frensisa, bili su Englezi!", dogovara Gotije. "Muškarci trebaju otkriti svoj način korišćenja šminke, a ne inijiirafi žene. To je, ipak, prebanalno ", kaže. Stvaraiaštvo ovog nadasve simpatičnog Francuza prožeto je vrhunskom zanatskom veštinom, sklonosću ekstravaganciji, aii i neutešnom žeđi prema rušenju tabua. Poznata su njegova pojavljivanja u kiltu, papinskoj odori, cirkuskoj odeći. Bemadine Moris, modna kritičarka uglednog "Njujork Tajmsa", odnedavno u penziji, svojevremeno je zamerila Gotijeu što se za jednu od svojih kolekcija inspirisao jevrejskom odećom, pozivajući se na činjenicu da se holokaust dogodio pre samo pedesetak godina. "Moja kolekcija je bila odraz tadašnje situacije u Evropi, oda ne provokacija,kako su to neki shvatili". KOSTIMf ZA KIKU Gotijeova natprosečna produktivnost đovela ga je do saradnje sa španskim rediteljima Pedrom Almodovarom, Lukom Besonom i Peterom Grinvejom, za čije filmove dizajnira zapažene kostime. Za Almodovarov fihri "Kika" kreirao je futurističku odeću za glumicu Viktoriju Abril. lako Ijudi iz sveta mode često pokušavaju svoje stvaralaštvo zaogmuti plaštom umetnosd, Gotije sebe hrabro naziva "malim Francuzom koji stvara odeču". NaglaSava: "Želim da moja odeča bude na uhcama, a ne u muzejima."
"Proveo sam srećno detinjstvo crtajuči i igrajuči sema}čtnom odečom, Od malena sam hteo j da budem modnl j dizajner, a oticrio , me Je Pjer Karden"
39
12.05.1995. Svet