Svet

KUKUJEVCI, DVE PRIČE

P ise; Srdan Rajković

alo sremsko selo, Kukujevci nalazi se u trouglu Novi SadSremska Mitrovica - Sid, Рге raspada avnojevske Jugoslavije i inasovuih egzodusa stanovništva iz delova bivše Jugoslavije, ovo ,-do tada pitomo.mesto bilo je po etpičkom sastavu gotovo čisto hrvatsko. Međutim, dolaskom prvih srpskih izbeglica na teritoriju Vojvodine, a naročito posle pada Zapadne Slavonije i poslednjih događaja vezanih za hrvatsku "Oluju” kukujevačka etnička slika izmenila se gotovo stoprocentno. Večinsko stanovništvo Kukujevaca sada, na polovini 1995. godine, sačinjavaju Srbi i to oni koji su stigli iz Hrvatske kao prognanici. Selo sada broji oko 1.730 stanovnika od kojih su 90% oni koje je sudbina naterala da se nastane na ove prostore. Ostalih 10% u Kukujevcima su Hrvati, starosedeoci. Prilikom pravljenja ove reportaže, dve stvari su nezaobilazne. Prvo, na svakoj kući u selu istaknuta je srpska trobojka sa četiri ocila. Nazivi uhca su u potpunosti promenjeni: Vuka Karadžiča, Svetog Save, Srpskih \iadara, Cara Lazaга, Sarajevska, primereno, naravno, etničkoj strukturi sela. Na kapijama i karakterističuiin vojvođanskim tarabatua. uegde još uvek svežom farbotu, stoji natpis "ZAUZETO”, a domaćin u uhci Vuka Karadžiča je dao jasno do znanja svima onima koji su u seiu, aU i putnicima namernicima čija je sada njegova kuča, jer na ogradi crnom, masnom farbom piše: "SRPSKA". U najmanju ruku zbunjen ovakvim prizorom, srečem na početku sela jednu staricu, na čijoj kuči takođe, stoji srpsko znamenje, i pitamo je zašto je to tako i otkud te silne zastave na kapijama pročeljima kuča? "Na svakoj ćete kući kod nas vidjeti to", kratko odgovara starica. Posle kratke pauze nastavlja; "Mijenjamo ". Sire objašnjenje, zašto je selo ovako dekorisano, daje mi sekretar mesne zajednice Rajko Tupenarac. On je u Kukujevce, takođe, došao kao izbegUca iz Čepinđ, mesta kod Osijeka i najbolje je upučen u stvari koje se dešavaju danas u ovom mestu. "To sn sada, u ovom periođu istaknate zastave. Od pada Zapadne Slavonije па ovamo. To nije iz nekog hira, prkosa Ш iz nekog srpskog inata, a sigurno nije iz nekog prazničnog raspoloženja. Zastave su nama znak da je kuća u fazi pregovaranja za zamjenu, pa da se пе bi išlo stalno dosađivati domaćinima, najjednostavnije je da se postavi takav jedan znak. Znate, ima kuća koje su i hrvatske, a na kojima visi srpska zastava. Pa nećemo valjda postaviti bijele zastave. Ne predajemo se još. Na taj način, oni koji žele da zamjene kuću mogu ući unutra i dogovoriti se sa njihovun vlasnicuna o evenfualnoj zamjeni. Naravno, sve to пе sme da se vrši uz pritiske. Eto, iz čisto prakfič nth razloga se na kućania viore

srpske trobojke." - završava objašnjenje sekretar mesne zajednice, " Рге nego što počnemo da razgovaramo o Knkujevcima žclini da vain kaženi još jcdnn stvar ali da to objavite" zamolio me je na početku razgovora Rajko Tupenarac. "Vidite, vi npvinari dolazife

sada u Kukujevce sanio da bi uapisali o nekakvoj scnzaciji u selu. Nikada ranije niste došii da pifafe kako mi ovdje žhimo, da li imamo sredstva za smještaj izbjeglica, kakvi su problemi i slično. Tako se u šfampi, a naročilo u ILstu "Naša borba" pojavio jcdan pol-

"Mi smo ćutall I slušali katoličku crkvu kako nam zvonl tri puta na dan i tražili smo da se ta zvonjava smanji, jer nas taj njihov običaj ne interesuje. Medutim, onl su tada jos i pojačali interval zvonjenja radi čistog prkosa srpskom stanovništvu. Zvonili su u intervalu odno 10 minuta, tri puta dnevno. Npr. na katoličkoj crkvi u selu su se oglasila zvona | kada je pala Zapadna Slavonija. | Svakih sat vremena su se oglašavala zvona. Mi smo ovdje 8 I mislili da je neko umro. Kada jie u nedelju 6. VIII pao Knin, iz katoličke crkve je izašla masa Ijudi. Mogu samo zamisliti kakvo je likovanje bilo u njihovoj crkvi", objašnjava svojevidenje situacije u selu predsednik Mesne zajednice Kukujevci Rajko Tupenarac

miniježao. Ovdesam se rodio. Deca mi ovde idu u školu(sin ima7,a ćerkalO godina). la nikada u Hrvatskoj nisam bio. I Nedavnosam i | biourezervi, i a nekoliko I meseci sam I proveo ijia Iratištu. Zao mi je, kako nije." U tom trenutku su mu se oči napunile suzama

puno uctačan tekst pod naslovom "NI SPECIJALCi NISU SPREČILI ISELJAVANJE" što je potpuna laž, јег njinia u selu niko takvu izjavu nije dao, a sukoba sa milicijom u ovora selu nije ni bilo." Ovakvo uezadovoljst\'o našeg domaćina mogu i sam dapotvrdim. Naune, krenuo sam u Kukujevce tragom jednog teksta objavljenog u "Našoj borbi" u kome. u prvim redovima stoji, citiram: "Kukujevci su prazni. Bar što se tiče Hrvata, starosedelaca". Ovo je, ipak, daleko od istine јег sam se tokom boravka u selu uverio da njih još ima i da neki nameravaju da u svom selu i dalje ostanu da žive. "Kako je tekao prihvat onih koji su dolazili u Vaše selo i kakvi su međunacionalni odnosi sada u selu?" - pitanje je koje se samo po sebi nameće. "Momentalno u seiu živi večinsko srpsko stanovuištvo i to oko 90%. Od 534 kućc u selu zamjenjcna je 391, a u postupku zamjene je još oko 10 kuča. U ovom novom egzodusu, poslije pada Kniпа, kroz naše selo je prošlo oko 1.400 Ijudi i njiii oko 50-tak je ostalo u Kukujevcima. Izbjeglica ima iz svih sela i gradova Banije, Like, Korduna. Znam pouzdano da su došli iz 85 sela i gradova, odande. Međutim, ovdje jc izbjeglica bilo i pre pada Zapadne Slavonije i рге pada Knina i drugilt gradova, sad nedavno. I onda su naši Ijudi, Srbi, koji su več biii nastanjeni u Kukujcvcima priinali svoje rođake i prijatcljc koji su dolazili odandc. Sada kada jc krenuo novi talas izbjeglica nii nismo bili ii mogučnosti da primimo veči broj od onib 50-ak kojc sam pomenuo. Bilo je šlučajeva da su

sfare i trosnc kiiće adaptirane koliko Je fo bilo moguće. pa čak i blatom, samo da bi se ti Ijudi kako tako smjestili. Kada je došao novinar "Večernjili novosti" da provjeri da li se, kako je on čuo,

- ' Nasfavak na sfr. 42

18

"SVET" NALICU MESTA: Zft KIM ZVONE ZVONA U КиКШЕУСША

i. 09. mm. Svet