Svet

MIZERI: USKORO ĆU REŽIRATI SVOJ FILM!

Dok sam bila mlada i mršavija, niko me nije ni oledao: od kako sam se udebljala, Ijudi me napiosto opsedajutt!

а (radicioualnoj i najstarijoj filmskoj smotri u svetu, filmskom festivalu u Veneciji, koji se ove godine održava 52. put, među mnogim Шmovima iz sveta prikazan je i najuoviji film američkog reditelja Tejlora Hakforda "Dolores Claibome". Tejlor Hakford domačoj publici je poznat kao reditelj filma "Oficir t džentlmen” i producent muzićkog filma o životn Ričija Valensa "La Bamba". Kao reditelj ili producent sarađivao je sa mnogim slavnim glumačkim imenima kao što su Ričard Gir. Debra Vinger, Džef Bridžis, Džon Malkovič, Demi Mur, Bruc Vilis i drugi. Poslednja na spisku slavnih jeste Keti Bejts koja tumači glavnu ulogu u filmu "Dolores Claibome". Ona nastupa u ulozi istoimene žene koja ceo život radi i pati, a sada biva suočena s drugom optužbom o übi-' stvu s predumišljajem. Film je ekranizacija romaua Stivena Kinga, ali nije reč o hororu, več o profeminističkom psihološkom trileru liičkokovskih manira. Keti Bejts spada u sam vrh izvanreduih karakteruih glumica američkog filma, koja je taj status zaslužila samo zbog svog raskošuog taleuta i rada, ni zbog čega drugog. Nezaboravna je ujeua uloga u filmu "Mizeri" Roba Reinera u kome igra uniuo bolesnu ženu koja leroriše ranjcnog kujiževnika koga tumači Džcjnis Kan. Ta joj je uloga donela nagradu Oskar za najbolju žcnsku ulogu 1990. Naši gledaoci če se setiti i njenog nastupa u fihnu "Pohovani zeleni рагаdajz" Džona Avneta. • U tlimu se stabio izmenjuju prošlost i sadašnjost. Jeste li tim redosledom i snimali tilm? Nismo film radili tim redosledom. Prvo smo suimili sadašnje vreme. a zatim sve one scene iz prošlosti. Tejlor nam je omogučio dovoljno vremena, iskusnu ekipu i potrebne instrumente, što nam je sve pomoglo da izgledamo starije ili mlađe, i slično. Sve je to potrebno kako bi lik izgledao što realističnije. kako bi delovao uverljivo gledaocu. Psihološki lik mora proči i fizičku promeuu, a snimak vrlo često zna biti tako loš da upropasti ceo lik. Mislim da smo napravili dobar posao i lično sam vrlp ponosna na svoj deo posla. Film je snimljen prema istoimenoj knjizi Stivena Kinga. lako je on poznat kao pisac horora, sve više se okreče dramskim tekstovima, a posebno ženskim likovima. • Glumačku karijeru ste počeli u pozorištu? Da, počela sam na univerzitetu i kao studentkinja bila gotovo religiozna po pitanju glume, u čemu prste imaju i moji profesori koji su na mene preneli svoju Ijubav i strast perma glumi. Jedan profesor nam je uvek govorio da če nam trebati 20 godina da naučimo i shvalimo ovaj posao. Dao nam je, eto. dosta vremena da izgradimo vlastili odnos prema glumi i svom izboru. • I)a li Vam je trebalo toliko vremena da sazrcte kao glumica?

U mom slučaju to je bilo baš tako. Јег, diplomirala sam 1970, a nagradu Oskar sam dobila 1990. • Znači li to da Vam je glumački početak bio težak? Prvih nekoliko godina bilo mi je teško, jer sam se doselila u Njujork, koji mi je, nakon mog lepog gradića u Tenesiju, izgledao kao veliko čudovište. Potom sam se na kratko preselila u Vašington i radila u dečijem pozorištu, a onda se ponovo vratila u Njujork gde sam radila na Brodvcju. • Da li je Oskar promcnio Vaš život i karijeru? Oh, da, puno! No, ponekad takva velika uagrada može bili i veliki teret, jer vas svi drugačije posmatraju. Nakon filma "Mizeri' 1 , kojim sam osvojila Oskara, imala sam dobru godiuu, ali je ona sledeča bila dosta loša, jer su uloge i filraovi koji su mi bili nuđeni bili prilično

nezanimljivi. No, naravno, i dalje sam radila, pa sam, između ostalog, snimila i filmove kao što su "Pohovani zeleni paradajz" i "Dolores Claiborne", koji i dalje moje mie održavaju među poznatnn i poželjnim glumicama. Filmski uspesi su korisni za moju karijeru i posao, ali nisu dobri za moj privatui život, što mi lično smeta. Nekada sam posmatrala Ijude oko sebe, a danas to više ue mogu, jer sam ja ona koja se posmalra sve vreme. • linate li daftas vremena cla i dalje uastupate u pozorišfu? Na žalost, nemam, iako bih želela ponovo da radim u pozorištu, bez obzira što je u poslednje vreme Njujork postao malo bezličan što se liče pozorišla. Osim nedostatka vremena, verovatno ću uskofo svoju energiju i vreme usmeriti prema režiji svoga prvog fihna. Ne mogu viuu još ništa reći o tom projektu.

jer sam malo sujeverna, no postoje neki producenti koji su zainteresovani za zajednički rad i nadam se da bi se to moglo dogoditi sledeće godine. Već sam nešto režirala za televiziju i mislim da sam dovoljno naučila, i da sam spremna za režiju filma. • Zašto imiogi gkunci posfaju redifclji? Ne znam zbog čega se drugi glumci odlučuju za režiju, no za mene je to jedna vrsta filmskog napretka i odrastanja. Celo moje glumačko vreme provela sam pokušavajući udovoljiti željama reditelja i scenarista, u čijim sam projektima nastupala. Pokušavala sam oblikovati ono što su oni tražOi od mene, kao prve violine u orkestru. Sada, kada sam postala dovoljno zrela i kao osoba i kao čovek u filmu, poCinjem razmišljati o tome šta ja želirn reći filmom, koje me teme za-

nimaju i šta želim nekome poručiti. To je suprotan put od dosadašnjeg, јег sam dosad slušala, a odsađ žeИш nešto reći. Sada želim da preuzmem odgovornost za priču, poruku, glumce, a za to treba imati hrabrosti i odlučnosti. • Planirate li i cla glumite u svojiin fiLnovima? Zbog finansija moraću da gluinitn па početku, Slo će sigurno biti težak posao, jer mi je, inače, kad sam ispred kamere, potreban dobar i čvrst reditelj. Ovako ću morati da radim dvostruki posao. No, ne bojim se te odgovomosti. jer su mi i ueki bliski saradnici rekli da sam spremua za takav posao. • Raclili stc s mnogim poznatim rcdileljima. Koji su Vam bili najtlraži i postoje li neki s kojima

Svet 2. 10.1995.

39