Svet

ТЕМА LOKALA 024

SUBOTICA Ume.šnost psihijatra subotičke bolnice, dr Dušana Špirte. spasla je osamnaestogodišnjeg D. (ime mu ne pominjemo jer se još uvek leči) od nervnog rastrojstva, uzrokovanog verskim fanatizmom. "Našao sam kod njega knjige obeležene čudnim. nehrišćanskim znakom", kaže otac osamnaestogodišnjaka. "Nije to bila pubertetska zanimacija. Deca tih godina zanimaju se za sve od ’Bermudskog trougla’ do budizma, ali ovo je, shvatio sam to previše kasno, bilo opasno po zdravlje mog sina. U noći između 9. i 10. januara otišao je u ’šetnju’ i tada sam se duboko zabrinuo. Kao ateista, jer sam odrastao u komunizmu, malo sam znao o religiji. Počeo sam i sam da čitam Bibliju da bih mogao da ’pariram’ onima koji su mi zaludeli sina. Potražio sam pomoć prijatelja. pre svega dr Špirte, kao i sociologa, pravoslavnog sveštenika. i drugih. Skupljao sam informacije o maloj verskoj sekti kojoj je moj sin želeo da pripada. Konačno, prvi Ijudi te sekte. koji su tvrdili da se Božić ne slavi. ’uhvaćeni' su okom kamere kako u restoranu ’Mala gostiona' dočekuju prvo katoličku. a potom i pravoslavnu Novu godinu. Bio je to 'korpus delikti' koji je razuverio mog sina u njihovu (ne)doslednost u veri koju propovedaju. Ta verska sekta je uredno registrovana i ja nemam dokaze protiv njih, ali sumnjam. a na to imam pravo. u njihove dobre namere. Obredi u kojiraa se skidaju goli i 'oblivaju Isusovom krvlju’ sigurno nisu hrišćanski. Bila je ovo ispovest oca čiji se sin leči od Teligijskog’ učenja. Iz razumljivih razloga izostavljehi.su neki detalji zbog dobre namere da se sačuva privatni život osamnaestogodišnjeg D. . Ipak. pitanje -koje senameće је: -Ima li u Subotivi satanističkih sekti i kako se boriti proliv njih?

Emil Pot, magistar teologije, šveštenik Reformatske hrišćanske crkve Dobro je dct bar satanista ovde nema! Nisam čuo da u Subotici postoji neka satanistička verska sekta, i nadam se da je nema. Čitao sam o tome, ali svi ti događaji su se odigrali u inostranstvu. Jedna od karakteristika takvih zajednica je da odbijaju lekarsku pomoć i pribegavaju hirotomiji (lečenje rukom), dok im je glavna karakteristika da slede satanu, odnosno ponašaju se suprotno od hrišćana. U svom dugogodišnjem radu nisam imao iskustava sa nekim takvim delovanjem. Neke verske sekte su isključive i samo sebe smatraju pravom crkvom dok sve ostale tretiraju kao „satanističke", čak i istorijske crkve su za njih satanističke. Naravno tu se misli da su ostale „skrenule sa pravog puta” i da se ne drže doslovca Bibiije. što treba razlikcvati od verskih grupa koje slede satanu i praktikuju nenrišćanske obre-

Ivan Penzeš, subotički rimokatolički biskup Vrbuju Ijude na ulici, dolaze lcućama! Sekte su uglavnom isključive, ne vode dijalog ni međusobno niti sa povijesnim crkvama. Ako neko propoveda Hrista moramo da sednemo za isti sto. Mi, mislim na povijesne crkve, pre svega Katoličku i Pravoslavnu. se posećujemo, razmenjujemo iskustva, razgovaramo, nismo jedno drugom na sablazan. Katoiička crvka priznaje četiri povijesne crkve: Pravoslavnu, Reformatsku, Evangelističku i naravno Katoličku. Dok crkve ne obilaze kuće niti vrbuju Ijude na ulici, sekte apostolsku dužnost smatraju prvom po redu, pa odlaze kućama, propovedaju na ulici. O satanskim sektama nemam lično iskustvo već samo ono iz inostranstva za Koje sam cuo Ui procitao. One uvlače mlade u übistva, problem su za društvo, i Ijudi koji pristupe služe joj bez svesti. U Subotici, koliko ja znam, nema satanskih ili satanističkih sekti ili verskih grupa. Kako se postaje član takve grupe? Pa, ko ima afmiteta da čita Bibliju, a ne razume to što pročita, čini to bez dopunskih objašnjenja, dolazi u situaciju da pogrešno shvati pročitano. On je pogodno tle za delovanje takvih grupa. Takođe, postoje pojave koje obični Ijudi nc mogu rastumačiti pa objašnjenje traži pristupajući takvim grupama. Odgajanje u hrišćanskom duhu najbolja je preventiva protiv pogubnog delovanja takvih verskih sekti.

Slavko M. Pajović, subotički paroh SPC Sve sekte dlalaze iz inostranstva! Nakon propasti starog društvenog sistema nastalo je otvoreno područje za delovanje svih sekti. Kad je zemlja neobrađcna može svako seme da se koristi. Duhovnu pustoš neki koriste na ne baš | hrišćanski r/ičin. Sve verske sekte imaju korene u inostranstvu i novijeg su doba. Za razliku od njih crkve imaju tradiciju i takozvano prejem, stvo, neprekidan sled od apostola do dana.šnjih dana. Ukoliko pre. jemstva nema radi se o verskoj sekti. a ne crkvi. bez obzira na broj J ćlanova. Koliko je meni poznato u Subotici ima blizu 25 verskih sekti ali nemam saznanja da li organizovano ' postoji ncka satanistička sekta. Satanističke sekte su otkrivene u nekim drugim gradovitna ali u Subotici. hvala Bogu, ih još ncma. Kao i u medicini prevcntiva je najbolji lek za duhovnu pustoš. Treba uvesti u škole veronauku, treba odlaziti u crkvu, jer ako se jagnje drži stada nije plen vuku. Neke države ne registruju nove sekte ili crkve većje delovanje omogućeno samo istorijskim sektama i crkvama, koje već postoje. To je zakonskt naćin da se zaštiti od satanističkih sekti i grupa. Srpska pravoslavna crkva nema metode za borbu koje su speciftčne za sekte: presretanje na ulici, pritisak. ucene... Isus je rekao "Ako hoćeš pođi samnom". znači sila i prisila su strane hrišćanskom učenju. Rad sa decomje najvažniji zadatak Pravoslavne crkve. Na žalost nema uslova da organizujemo svoja obdani.šta. nije nam vraćeno blizu 970 jutara zemlje koje nam je uzela komunistička vlast. živuno u siroma.šnim vremenima. Dete koje se vaspitava u pravoslavnom duhu, ili u duhu naše sestrinske eikve. Katoličke. koju priznajeino za crkvu. nije lak plen satanističkih i drugih nehrišcanskih sekti.

Jožef Kasa, predsednik Skupštine opštine Subotica Nefica se umeša pofiicija! Na ovom prostoru treba da deluju istorijske religije i istorijske verske zajednice, kao što je Katolička crkva, kao što je Srpska Pravoslavna crkva, kao što je Reformatsko hrišćanska crkva i Evangelistička crkva. Istorijske činjenice govore da ove četiri crkve u Subotici i okolini obuhvataju oko 90 odsto živIja- Nažalost. novoformirane verske sekte imaju sasvim drugačiji karakter nego što je vera. Vera i religija ne mogu se podvesti pod delovanje hekih sekti. pre svega mislim na satanistićke sekte. Protiv delovanja ovakvih sekti možemo se boriti samo prosvećivanjem omladine, da ne nasedaju na "propoved” tih sekti jer to štetno utiče na dalji razvoj mladih. Veliku odgovomost nose na sebi roditelji koji nemaju dovoljno vremena za svoju decu, da vaspitavaju, da kontrolišu njihov razvoj. Ja ne mogu da shvatim da roditelji dozvoljavaju kasne izlaske deci koja imaju dvanaest ili trinaest godina. Kada roditelji to dozvole onda ove sekte veoma brzo reaguju i iskorišćavaju sve mogućnosti. I škole sve više imaju obrazovnu. a sve manje vaspitnu funkciju. Uništili smo morai. Ono sto' je pre nekoliko decenija bilo nemoralno sada je sasvim obična pojava. I naravno, to je pogodno tlo za delovanje verskih sekti. Većih ekstrema u Subotici nije bilo. Svojevremeno je delovanje takozvane "Sekte satanista", kada su na pravoslavnom groblju okretali krstove. moglo da pferaste u politički problem. Poćinioci su pronađeni, bila su to uglavnom deca koja su imitirala ono što su pročitala u novinama. Tu i tamo javi nam se neki roditelj kojio tvrdi da su deca, zbog uticaja neke sekte. otputo.vala u inostranstvo u nepoznatom pravcu. Međutim, to sti retki. pojedinačni slučajevi i to nije masovna pojava. Meni je alarmanlno i ako se radi .o jednom mladiću iii devojci, i tada takav problem treba da se identifikuje i reši. ' Pored pfosvećivanja i veće pažnje roditelja. mogla bi i policija da se umeša.

Dr Boško Kovačević, politikolog, doktorirao na temu „Religija nacija,,, P© m©jim istraživanjima 3% Subotičaha je u sektama! Od 1982. godine, kada sam na osnovu empirijskih istraživanja za potrebe knjige. utvrdio da u Subotici oko 3 odsto življa supstituira male verskc zajednice, do danas, nema bitnijih promena niti pomeranja procenta. Verske sekte su male, zatvorene homogene verske gnipe i imaju ambiciju da pridobiju marginalne društvene slojeve, Ijudc sa periferije gradova, mada im poslednjih godina pristupa i tehnička inteligencija. Postoje pokušaji da regrutuju mlade, pre svega učenike i studente. U doba velikih frustracija one isplivavaju na površinu, odnosno, organizacije koje sakupljaju Ijude su, zbog socioloških, psiholoških i duhovnih razloga, u ekspanziji. Po meni pripadnost sekti je normalna pojava koja amortizuje probleme socijalno psihološke prirode. U verskim sektama retko postoji neka jača hijerarhija, dntgim rečima oseća se "veća jednakost". Svaka sekta ima svoje specifičnosti, religijske momente, a doktrinu izvlače iz religijskih nasleđa. "Civilizovane" sekte ne izlaze iz okvira u kojima nestaju, nema ekstrema i unutar verske grupe se završava njen rad. Sve društvene pojave imaju i svoju patološku stranu pa tako i verske sekte imaju svoje pandame u satanizmu. Tu ima mnogo neobaveštenosti. proizvoljnosti i nagadanja. Teško se dolazi do pravih saznanja. ozbiljnih. jer su takve grupe strogo zat\orenc. Lićno. ncmam uvid da u Subotici postoji neka militantnija. satanistička verska zajednica.

25

3.3.1997. Svet