Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

БР. 1112. 5 СВЕТЛОСТ ; 865

- ШКОЛА БУДУЋНОСТИ - - 5 —4А3— -

= Примицање веселог, радосног пролећа многи очекују са.

страхом и трепетом. Има доста неувиђавних родитеља, који оцењују способности своје деце по оценама учитељским и по преводницама у старије разреде. А то веома штетно утиче

на несрећну децу великога града, с њиховим напрегнутим

живцима и претерано радним мозгом. Страх од домаћих призора, слабе оцене које стављају у питање прелазак у старији разред, све то баца несрећне жртве ненормалних животних погодаба (услова) у дубоко очајање, баш у оно време, кад се сва природа буди у нов живот, на жалост, ми то: сазпајемо тек онда, кад је такво стање ствари довело до врло непријатних последица. - - | Данас је друштво, више него "икада, сазнало неопходност преображаја школа; не мање него педагози, и друштво признаје неопходност коренитог преврата у животу наше деце, с њиховим израна растрзаним живцима и искривљеним кичмама. А школске драме и романи, што испуњавају

нашу савремену књижевност, јављају се као још јачи доказ _

ненормалног стања школских послова. Ну сва предложена. до данас решења овога питања имају само значај за будућност, када наступе друге животне погодбе; нашој пак деци, нагнаној у тесне школске собе, и родитељима, који са страховањем прате развитак своје деце, они не дају ништа. С тога су многи родитељи радосно поздравили сеоске васпитне заводе новога типа, што их је основао пре неколико година доктор Лиц (Шел Гапдевлећипе ћете). (ви заводи су омогућили не само да се деца пренесу из камених ћелија великих градова у крило природино, чија су она такођер деца, као и цвеће и дрвеће, него су још, напоредо с умним развитком, развијали дете и физички, помоћу сеоских радова и занимањем играма и спортовима на чистом ваздуху.

__У јесен 1906 г. развила се из тих огледа школа новога, типа, која је на делу применила нове принципе васпитања. То је слободна школска општина Викередорф, близу Залфелда у Тирингији. Оснивачи и управници ове школе су доктор Винскен и П. Хехиб, који су раније били наставници у сеоским институтима д-ра Лица, и у њиховим особама је

|