Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

366 __ Сб ЕеЕТтЛОСтТ - БР, 11192.

идеја, што је стављена у основе школи, задобила веома повољно остварење. Још сто година раније су два велика ума изразила ову исту идеју; тако је Кант говорио, да школа не мора детету да напуни главу мислима, већ га мора научити да мисли, а. Гете је истицао мисао, да је школа дужна _развијати у ученика. смишшњено поступање у послу. У данашње време нпр. сматрају се као најбољи ученици они, у чијим је главама скоро сав научни материјал нагомилан у облику _имена, бројева и правила, и који собом представљају, тако рећи, живе фонографе, који тачно и послушно свирају сваку плочицу, што се у њих стави. Напротив, Гете и Кант, а с њима и најбољи умни вођи нашега времена признају, да циљ и пробни камен ваљаног ваститања мора бити човек који самостално мисли ч дела. Ј "Том великом идејом је прожета школска задруга у Викерсдорфу. Овде се наставници понашају према ђацима не „као према подчињенима, већ као према друговима. У свакидашњем животу, као и при предавању, лични погледи ученика не само да се не угушују, него се, напротив, наставници својски труде да нагоне ученике на исказивање њихово. То је не само Јединствено средство да се упозна васпитаност, и да се тако подеси настава према његовим личним особинама, него је то уједно и најбољи начин да се он научи логички да мисли; благодарећи том поступку настава постаје живахна и веома пријатна за васпитаника. Истина, неопходна је погодба за извођење овога метода и мали број

ученика у разреду. Организација ове школе, као што пока-“

зује и само име „задруга“, почива на истим начелима. Ради претресања и решавања о пословима, који се тичу како унутрашњег, тако и спољашњег живота задруге, сазивају се задружне скупштине, на којима наставници и ученици имају једнако право гласа. Само у решавању важних послова оставила је школска управа себи право одлучнога гласа. И ова нова и веома занимљива уредба дала је сјајних резултата; до данас су свагда превагнула разумна начела, ученици се спокојно подчињавају законима заједничкога живота, што су их сами израдили, како су ти закони често пута врло неудобни за оделите ученике. Тако се у свакога васпитаника развило осећање одговорности пред целином, тежња ка напредовању и благостању те целине, а ова осећања имају у

мумије

== [ишта

4 ПЕ