Topola

98

апстрактних предмета треба више проматрања п експерпментовања, да би их ученпце могле довољно разумети п да би могле правплно мислити о оном што се предаје, а не да уче то на памет пз књига плп бележака. Уједно треба навпкаватп ученпце на кратко , правилно п леио изражавање мпслп. Дисциплииска су средства прп жепском васпптавању блажа; казне се ретко употребљавају. и то само најблаже казне, јер су девојчице п девојке много осетњивије од дечака и младића. Њих је лако застрашити; оне често пролевају сузе п без казне; а кад се једна ученпца казни, остале ју јако сажаљавају. С тога су овде обпчно дово.вне само духовне казне. Ученице су у опште послушне; а кад учине какву погрешку, брзо се покају и поправе, само их треба дово.вно надзиравати. Често су дово.вна само ходегетичка средства, којпма се оне задобпвају за проппсаип поредак п за одређенп рад. Ми иемамо впших грађанских школа, пптп реалака другога реда; а пмамо впшпх женскпх шкода, које су уређене овако као што је овде поменуто. Иу п код нас се већ oceha иотреба практичнога грађанскога образовања, које се не може добити у нашим средњим школама. Обичнпм грађанима пису потребнп н. пр. старп класични језпцп п још друге пеке тешке науке, које онп не бп пп моглп савладати. Ово важп п за женско образовање, које је у опште впше практпчне природе него научне. За девојке је редовна гимна-