Topola

129

ра.Јумеју реченицу и да ли мисле о логичној везп учланку, који читају. Леио или еуфонично читање потребно је нарочито за појетске производе. За то се претпоставља не само разумевање онога што се чпта, него п буђење осећања, било да је то живо учешће налпк на оно, које произлази из властитпх дожив.ваја, или да је бар подражавање туђим ocehaњима и узбуђењима. Ту се мора пазити, поред садржине, и на ритмички распоред и на сликове. Ирема томе се мења глас у јачпни, висини и боји звучности, и читање бива споро или брзо, одмерено пли пагло, са застајањем или без прекпдања. Овакво читање може бити налик на декламовање, а за то треба доста вежбања, или природнога дара. Кад се при читању песме или чланка пробуде у ученика осећања и мисли, онда he они читати логично и природно. llpu том их треба упутити, да се најпре удубу у мисли и осећања пишчева, како би могли сазнати, шта је он хтео исказати и представити; па онда треба да усвоје његове мисли и осећања, а затим да их исказују тако, као да је то производ њихове магате или њихова разума. С тога није довољио, да се песма само један пут ирочита, него је треба три иут прочитати: ирви пут због схватања целине п због буђења осећања, други иут због разумевања делова и појединости у вези с главном идејом, а трећи пут се обраћа нарочита пажња на правилно наглашивање. Ну обични чланци могу

ПООЕЕНА ПЕДАГОГНКА