Topola

131

из осталих предмета, нарочито историјских. 5 Затим наставник иропита ученике по нешто и о облику чланка, у целини и у деловпма, пстакне поједнне изразе, којп су нови за ученике, да би пх боље разумелп п занамтплп, обрати им пажњу па начпн псказпвања мислп, које може бити п друкчије, на логичну везу у одељцпма, на једппство у целини, на прозну или појетску Форму, коју ученпци мало по мало упознају овим, пндуктивним, начином. 6) Најпосле се задаје ученпцима, да пз тога чланка, илп по њему, израде нешто на иисмено, н. пр. да испишу коју мудру изреку или пословпцу, да прераде чланак по датом упутству, да иреобрате песму у прозу, да прнбележе неке речп по групама, према значењу, или према граматичким облпцпма и т. д. Само читање у школи и код куће, без овакве свестране o6pa.de чланака, не би имало вредностп за образовање духа. Ну при оваквом поступку не може се прећи много чланака, него се у школи читају најодабранији чланци, којп су важни по садржпни и характеристпчми по облику. Зато се овај поступак скраћује у вишим разредима при лектири писаца, и ученицима се даје упутство за ириватну лектиру. Ученици се поучавају, да свако дело полагано и темељно проуче, читајући га пажљиво и разумно, како би га моглн правилно оценити с материјалне и Формалне стране. Читање песама, беседа, драма и других списа вреди миого више него слушање предавања из историје литературе, где учеиици чују туђе мишљење о