Topola

132

делима и писцима, и памте само многа имена пиеаца, наслове књига и дела, бројеве година и неке Фразе, што не даје никакве стварне вредности за њихово образовање. Псторпјски преглед литературе треба да буде ресултат п завршетак лектире, уз коју се ученици упознају и са животом поједииих аисацп, при чему се истичу нарочито они односн у њпховом животу, који бп моглп боље објасппти њихов књижевни рад. н. пр. побуде за постанак и израду некога важнога дела, околности у животу писаца, које су изнесене у њпховим делима и т. д. За нижи и средњп ступањ треба да има више читапа.ка, и то за млађе разреде треба одабратп краће, лакше и простије чланке (по садржини и no облпку); а за старије разреде могу се узети већи п мало тежи чланцп. Члапцп треба да буду разноврсни, тако да у читанкама буде представњена у малом новија народна. књижевност; а стара књижевност, због тежега језика, остаје за випш ступањ. Ну читанке не могу заменити уџбенике других предмета. Уз читање иду поглавито вежбања у иричању п говору, у декламовању п беседовању. Наставниково је иричање углед за ученике. Оно мора бити јасно и живо тако, да ученици могу добро разумети садржину, и да се у њих могу пробудити осећања. Ученицп треба да причају о познатим догађајима слободно, природно и с осећањем. За време причања не треба их прекидати, него по свршетку приче могу се исправити по-