Topola

133

грешке, ако пх пма, и то с помоћу пропптпвања и разговора. Ученпци воле приче, и радо п сами прпчају, па то треба корпсно употребитп у наставп. II наставнпков zoeop служи ученидима за углед. С’ тога он треба да говорп правилно, да бира изразе, да се изражава јасно и одређено, и да наглашује добро. За оаисивање 'ствари треба ученпцпма дати упутство, нарочпто у погледу на логнчнп ред при опису, на тачност израза, на важност особина предмета пт. д. Денламовање семоже сматратп као једна врста вежбања у говору. За декламовање се узпмају обично иатриотске песме, и у опште песме моралне садржине. При учењу иостуа а се овако: Паставнпк прочпта најпре целу песму и објаснп је у кратко, пропптујућп ученпке о садржини. Затпм он чита, или исказује слободно поједпне одељке леио, с наглашењем оних делова, који су важни по садржини п облику, изражавајући тим дотпчна осећања, и будећи у псто време слична осећања у ученика. После тога, прозвани вештији ученпцп иодражавају наставнику у исказивању појединпх одељака п у декламовању целе песме, при чем се погрешке псправљају, и оно што јејош нејасно објашњава. Иа послетку задаје се ученицима, да ту песму код куће науче на памет, п да се извежбају у правнлном, гласном исказивању, па he онда другога часа у школи то декламоватн. - Прп декламовању није потребна вештачка гестикулација. Пу ако вешт ученпк, који има и дара за то, ć осећањем исказује неку песму, онда lie