Topola

134

бпти код њега и слободнога кретања и ириродне гестикулацпје; а у протпвном је случају подражавана гестпкулација извештачена и уснљена, п зато нпје лепа. У нижнм разредпма уче свн ученици исте песме, које се ушколи добро обраде; а у вишим разредима могу ученнци бирати pasличне песме за декламовање, алп по упутству и одобрењу наставннка, да не би узелп какве неподесне песме по садржннп или тешке за декламовање. Састављање н држање бесед а и иојегски иокуишји сувише су тешкп за ученике гимназије. То могу чинитн с успехом само они ученицп, који пмају беседнпчкога н песничкога dapa, п то на вншем ступњу, кад им ојача умна снага и кад они стеку внше искуства. Прнлике за то дају школске светковине (н. пр. о Св. Савн) и јавне дружинске забаве, на којнма ученици декламују и беседе, певају и свнрају. Беседе п песме, које ученицн спреме, прегледа наставник, који може по нешто исправитн, преиначитн п допунити, упућујући ученпке на боље угледе и побућујући пх на нове, савршеннје покушаје. Тако бп требало поступати п у оним случајевпма, кад неки ученици шаљу своје песме или приче, поуке или разговоре у дечје листове пли у књпжевне лнстове Прави дар треба потпомагати, алп више ван школских часова; а на часовпма предавања може се само по нешто од таквнх радова прочитатн, ради угледа и подражавања за друге ученпке, п радп