Topola

135

подстрекавања на даљи рад оних који су то израдилп. Ну и сви оста.ш ученпцп треба да се извежбају тако, да могу добро разумети и с учешћем пратитн лепе беседе и појетске производе. Поред тога, вежбањем се може постпћп бар толико, да ученпци изражавају своје мисли, осећања и намере слободно, у логпчној вези, јасно и одређено , држећп се ствари, о којој се говори. Овоме помаже слободно причање, нарочпто о псторпјским догађајима; али и код других предмета треба обраћати пажњу на то, да ученицп говоре непрекидно о мањем или већем одељку из науке, по утврђеном логичном реду, служећп се при том одабраним изразима. Томе може корисно послужптп и слободно претресање књижевних и другпх питања у ученичкој дружини, где сваки говорник мора удесити свој говор према поставЛ)еном питању, према слушаоцима и према, дружинском пословнику. 2) Постуиак при учену граматике и књижевних облика. Граматика се учи поглавпто уз чнтање. Ако се употреби неки чланак за граматичку анализу, онда он мора бити познат ученицима; а ако није познат, онда га трсба претходно прочитати и објаснити, па иосле тога се изберу згодне реченице или кратки одсеци, који се иапишу на табли ради анализовања, или се учеиици позову, да у целом чланку или у једном одељку његовом траже поједине врсте речи, или поједине облике, или пеке изразе, који се том ириликом