Topola

138

из нове књижевности'. Овде је згодна прилика, да се пређе у кратко наука о г.шсовима, и то од честп на историјској основп; али је главнп задатак у гпмназпји изучавање данашњега стања у развитку народнога језика. У оним местпма, где се месни говор разликује од књижевнога језик а, мора свакп наставник оштро пазити-, да сви ученпцп говоре правилно; а чпм којп ученпк погрешп, одмах га треба поправптп. Тако he се они мало по мало одвпкавати од погрешнога говора, а навпкаваће се на иравилан говор. Оно што им је с почетка необично и непријатно, постаје пм на тај начпн обично и пријатно. Ученпцп радо употребљавају поједпне пзразе п иодражавају начин говора оних својих наставника, које поштују п воле. С тога их не треба силом натерпвати, да говоре по угледу на књижевнп језик, него их на-то треба приволетп љубављу и задобити разлозима. Наставнпк српскога језпка, који миого захтева пз граматпке, и који сувише оштро оцењује то знање, одбија ученпке од онога предмета, који онп треба највпше да воле. У пнтересу је п одржања наше народностп, да се у том погледу смотрено поступа у некпм крајевпма. Парочито треба забранпти иодсмевање oiiiim ученицпма, који су дошли из другога краја, где се мало друкчије говорп. Постуиак ири иисменим саставима. Вежбању у ппсменом састав.вању претходп, на нпжем п средњем ступњу, ириирема, п то; прпчање, оппспвање, усмено излагање и објашња-