Topola

139

вање оне садржпне, о којој he ученици писати, после бележење главних мисли на табли, и расиоређивање грађе за писмени рад. Пошто писменп рад траје обично један час, то треба узимати такав материјал, који је раније обрађен у школи, и онда се на часу писменога рада само подсећа на то, и даје се кратак нацрт рада. Кад на тај иачин ученицп добију потребан материјал п расиоред , онда они сами стављају на хартију своје мисли о позиатом предмету, и то у правилном говорном облику, према датоме упутству. Ученици се уиућују сваком приликом, да своје мисли исШзују писмено онако као и усмено: јасно и просто, у кратким и потпуним реченицама, и у природној, логичној вези; а да не упогребљавају при том оних израза, које не разумеју добро, п да не теже за књижевним или научним начином изражавања, који је за њих још сувише тежак. Још пх ваља поучити, да на иово ирегледају оно што су написали, да добро промисле о том, и да га иоправе и доиуне. Тако he се они научити, да сами оцењују своје мисли и свој рад, иомпшљаjvhii при том и на то, како he други разумети њихов састав п како he га они оценити. Ученпцнма више гимназије дају се тежи задаци, где има прерађивања и самосталнога рада Уз то им се дају поуке из стилистике, која се ие мора учити као засебан предмет. Нарочито ваља показати и објаснити учемицима, да је jacan стил

1 Види § 147. Оп. Педаг.