Topola

142

jep многп ученицп прелазе после тога у стручне школе плп на практпчне послове. С обзиром на ту разлпку пзмеђу реалнога п гимназпјскога образовања могле бп се саставптп п нарочпте, засебне чптанке за реалке и за гпмназпје.

37. 3) Стари језици с литературом. а) ('тари ce језици уче у гимназији нарочпго због будуће научне потребе. Они су потребни поглавито Филолозпма и историчарима, теолозима и правиицима. За потпуно разумевање социјалнога, државнога и црквенога живота потребно је равумевање старога грчкога језика; а да би учени њуди моглн пратитп историјски развитак наука и уметност-и, које су Римљани прнмили од Грка и поc.ic предавали другпм народима, иотребно им је разумевање латипскога језика. Народпма западне Европе потребнпје је знање латипскога језика, нарочито католицима; а за народе источне Европе важнији је грчки језик, нарочито за иравославне. Учење је старих језика корисно и за боње разумевање матерњега језика и других живих језика; оии су давно завршили свој развитак, а ови се иеирестано развијају; онамо имамо готове облике језика, који се више не мењају, а овде имамо пепрекидно мењање облика језика и начина изражавања мисли. С тога је важно иоређење живих језика с мртвим језицима старих културних народа, да би се они тим боње могли схватити. Многи су научни изрази узети из грчкога и латинскога језика, па ко разуме те језике, боље he