Topola

143

схватптп п лакше he запамтити оне појмове, који се псказују тпм технпчкпм изразима. Алп то још не бп бнлп довољни разлози, да се учењу тпх језпка даје најважније место у гпмназпјској наставп, као што се то обпчно чини; него има н другпх разлога за то. Најглавнпји је разлог, што проучавање књижевпости тпх културнпх народа даје врло згодне прплике за морално п естетичко васпптавање и за философско образовање. У том је погледу грчка књижевност важнпја, јер у њој mra веће богатство идеја, нарочпто естетпчкпх, етпчкпх, философскпх. Другп је важан разлог, што се при лектирп класичнпх гшсаца упозпаје још начпн мигиљења и начпн живота старпх варода, који нмају пајвеће заслуге за културнп напредак; а то је важан добптак нарочито за разумевање историјских догађаја. После, важан је п тај разлог, да се одржава непрекпдна веза пзмеђу извора науке п уметности, образованостп п културе старога света, п доцнпјега развитка п сувременога стања њихова. Па тај се начпп п модерно образовање наслања на старо класично образовање, те оно постаје поуздаипје. Пајпосле важпо је п то, што се с помоћу класичних студија одржава духовна заједница међу образованим народима. Од старпх језика учп се у неким туђим гпмназпјама још п стари јеврејски језик, и то као Факултатпван предмет само за будуће теологе. б) Пошто сад нема потребе да се говори и гшше старпм грчким и латпнским језиком, то се