Topola

147

стано покретати во.ну ученпка на рад п на савлађпвање онпх Формалних тешкоћа. Према томе, материјал, који се узима за објашњавање граматичких и књижевних облика, треба да буде оригиналан, т. ј. да се наставна грађа већ од првпх дана предавања узима из литературе онога народа, чијп се језик учи; јер другп п друкчији рад п живот туђега народа, а нарочито његовп културнп производп, који су орпгпнални, а при том су савршени, највише прпвлаче пажњу ученика. Ово интересов ање н задово.вство, које даје ова лектира, може се сматратп као награда п накнада за онај великн труд, којн се годинама улаже у изучавање језнка. Сад се впше ни једаи језпк не учи ради самога вежбања п ради Формалнога образовања, него впше због користи, која се добива знањем језика, било за научне радове или за практичие 'послове. Сам језнк ученици иие уче радо; ато и иије цнљ ове наставе, него је знање језика само средство за проучавање литературе н за практичну употребу. С почетка интересује ученике туђ језик сам по себи, јер им је то нешто ново; али то не траје дуго, нарочито кад настану тешкоће у схватању и памћењу. Зато при предавањпма мора увек бити нешто ново у садржини, а нарочито приче, басне, животописи, историјски догађаји, а доцније песме, беседе, научне расправе и т. д. Gbo в.ажи и за предавања из граматике н из књижевне теорије. Примери у поједишш реченпцама без логичне везе не могу пнтересовати ученике. С тога је потребно, 10*