Topola

158

зпка, јер оно што ученици употребшавају несвесно н механички, постаје сад свесно п логично, пошто се нри таквом поређењу анализују б.оље п мисли п говорни пзразп. На тај начин и изражавање на матерњем језику, које се раније управљало по говорном осећању, бпва сад свесније, и управља се по законима народнога језика. б) Расиоред је наставе за живе језпке у главном псти као и за старе језике. На нижем је ступњу средпште читанка, с лаким п интересантнпм чланцима одабране садржине; приче, описи, псторпјске слике и т. д. Све што се чита, мора се превести и објаснпти. При читању и говорењу ученици се навикавају на правплно изговарање п наглашивање речи. Туђе речи памте они у везп са читањем и иисменим вежбањем и у разговору с наставинком на том језику. Тако се исто учи и граматика, полазећи од прави.ших облика, којн су најпотребнији за разумевање п за говор. Уз иисмена вежбања учи се и иравоиис. Иа вишем је ступњу средиште најпре хрестоматија, нарочнто за лирске песме п за беседе, па онда лектира иисаца. Упоредо с тим упознају ученицп књижевне облике и допуњавају своје знање из граматике. Овде може бити п копверсације на туђем језпку, нарочито у вези са читањем прозних дела; а може се покушати и иревођење мањих чланака с матерњега језика на туђи језик, ради доцније практичне употребе овога језнка. Код иисмених радова пазн се нарочнто на правопис и на правплност облнка. При том има днк-