Topola

46

-16. 4) Земљопис. а) Учењем земљописа развијају се у ученнка спле опажања и памћења, мишљењ а п комбпновања, п још се могу, у згоднпм прплпкама, будптп у њпх патрпотска п естетпчка осеЛања п може се снажитп морална вољ а у њпх. Све то бпва код познавања уже домовине и шире отаубине, што је главнп предмет ове наставе у основној школп. Тако дакле, геограФијска настава уједињава, у себп готово све васпптне интересе: пнтересе сазнања, учешћа и рада. Прп екскурспјама упознају ученпцп разна места, брда, равнпце, реке, људе', жпвотиње, биљке, мпнерале, Фпзпчке појаве пт. д. Што је лепо п пнтересантно за њпх, то пх впше привлачп, изазива њпхова осећања, п покреће њихову вољу на рад. Што боље уиозпају они своју отаџбину, то he је п впше волети, радо ће путоватп по њој, и све he јој више битп оданп. Још ће је боље упознати доцнпје, кад је буду поредпли с другим земљама, које he после тога мало по мало упознаватп. б) ГеограФпјска се настава расиоређује у основној школи овако: у I. п 11. разреду познавање места, где је школа, п његове околине, у колпко се може заједничкп пропутовати п прегледатп; у Ш. и IV. разреду познавање домовине п отаубине (Краљевине Србије и целе српске земље); а у Iшшим разредпма (у »грађапској шко.пС) преглед целе земље с политпчкога, Фпзичкога п математичкога гледпшта, п то опшпрно о Европп, још оптпрнпје о балканском полуострву, а нај-