Topola

48

правити илан, којп треба п ученпцпма саопштптп, те да знају ранпје, куда ће пћи, колпко he провестп у школској шетњи пли на заједничком путу, п шта he том приликом посматрати и проучаватп. После, за путовање треба спремптп зарана све што је потребно за живот п за наставнп рад. 3' шетњи п на путу мора владати добар иоред ак; зато је потребан непрекиднп надзор над ученпцима; учптењпма помажу у том редарп. Онде где се застане, обраћа се иажњ а ученпцима на оно што је вредно да впде и упознају, даје пм се упутство за оријентовање , п још се по нешто црта. и бележи, и неке се стварп скупљају п чувају за школске збирке. На састанцпма с ученпцпма другпх школа праве путнпцп иознанство, утврђују прпјатељство п договарају се о међусобној преиисци. По повратку с пута, обрађује се стечено искуство, које је сад нов, поуздан темељ за даљу геограФпјску наставу. Тако добпвена грађа згодно се употребљава и за иисмвне радове, школске п домаће. Овакве екскурспје вреде за образовање више него многа предавања у самој школп; зато их треба често прпређпватп, и то кад је лепо време. Мерење је такође врло важно средство за геограФпјско схватање. Ученпци треба да пзмере тачно учпонпцу, школску зграду, двориште, башту, те да тако поступно дођу до конкретнога појма о једном квадратном километру. који he им после служитп као основа за схватање већих површина прп упознавању поједпнпх областп, држава, земаља.