Topola

49

Може се мерити метром или пантљиком, точком нарочито за то удешеним, корацима, оком, и временом које протече док се пређе неки простор. Мерења може бити и на карти или на глобу, и то најпре оком, па после према мерилу на карти означеном. Све то треба да раде сами ученици, по упутству наставниковом. Што измере, то могу и пацртати на табли и на хартији, у смањеној размери, која се унапред утврди. Тако могу израдити и топографску карту sa своје место и за околину. То he им помоћи за разумевање нацрта на геограФској карти. ГеограФијско цртање може такође послужити бољому разумевању и памћењу онога што се учи. Учитељ црта на табли оне делове земље, о којима говори, те предавање добива генетички облик. Ученици то доцније прецртавају у школи, или цртају с атланта код куће. Тако he лакше запамтити облик појединих земаља, правац простирања брда, ток река, положај места према планинама и рекама и т. д. Ако се при том добије нека Фигура (на пр. Србија као петоугао), онда и то може олакшати памћење. За геограФијску су наставу потребне још јасне и прегледне карте, лепе слике предела, места, зграда и т. д., подесни уџбеиици са сликама и картама, занимљиви иутоииси за домаћу лектиру, рељефни глоб, телуријум, планетаријум, дурбин, компас и друга средства. Средиште је за оријентовање школска зграда; а простор, који она заузима, полазна је тачка

ИОСЕВНА ПЕДАГОГИКА