Topola

62

теља и ученика. А кад би учитељ сам показивао, описивао п причао оно што ученицп већ знају, или што виде пред собом, онда то не бп имало интереса за њих. Још бп досадније било, кад бп се код свакога новога прпроднога предмета опширно понављало оно што су ученпци раније упознали на другим предметпма. Све то важи и за учење основа Физике п хемпје. г) Наставна су средств а прп познавању природе: i) иосматрање природних тела у самој ирироди, пспуњенпх п препарованпх животпња п њпховпх скелета, пресованих бпњака, прерађенпх минерала ; 2) ексиериментп; 3) модели животпња, биљака, делова човечјега тела; 4) слике животпња п биљака п анатомске слике; 5) цртање поједпних делова или облика неких тела; 6) луиа и микроскоп; 7) уџбеници са сликама за впше разреде; 8) иоређење непознатих природних предмета с познатпма. Посматрање прпроде бпва нарочпто прп екскурсијама, које се чпне редовно у оно време, кад ее неке бпљке највише развпјају, п кад се корисне биљке обрађују. Том приликом ученпцп прикупљају разне прпродне предмете п праве јестаственичке збирке. Није потребно доноситп у школу оне предмете, који су ученицима од куће већ са.свим добро познати. д) За једно иредавање узима се с почетка само једна јединка, па се она свестрано упознаје; а други предмети, који су томе слпчни, прелазе се краће, упоредо с оним. Најбоље је да се пред-