Topola

оно управља, ни помисла бити не може". 1 После тога енерги, чног корака приступа се реорганизацији министарства. Сва одељења добијају начелнике; економно одељење одваја се од

полицајног; особље се повећава. Али све то бива тек педесетих година. 2

Што је главно, ово разгранавање врши се само горе, у централној управи. Доле, код окружних и среских власти, сви се послови опет стичу код једних истих полицијских органа. Ти органи врше наредбе скоро свих одељења Министарства Унутрашњих Дела: и војног, и санитетског, и економног, и грацевинског, и поштанског. На њима сем тога леже и судска извршења. Срески начелници, врх свега још, имају дужност да обилазе срез; они не сјахују с коња; јер, како у целом срезу нема друге државне власти сем њих, а саобраћајна су средства неразвијена, они морају једнако крстарити по срезу да се надзор државне власти не би престао осећати. Преоптерећени послом, полицијски органи у унутрашњости нису у стању да се живље и с више плана старају о материјалном благостању народном. У осталом, у стварима економне управе они се слабо и разумеју 3 : то су обични полицијски чиновници, који механички врше оно што им се нареди; они нису дорасли да буду учитељи народу. Укратко, у уставобранитељско време, државна власт није била организована за рад на материјалном благостању. Тадашња администрација билаје добра за обичне полицијске послове, да држи ред у земљи, да гони лопове и хајдуке, да улази у траг заверама противу „постоје Тег стања“; остало је било изнад њеног знања и умења. За економну управу тадашња администрација није имала потребнога техничког особља.

Затим, за интенсивнији рад на материјалном благостању, Уставобранитељска Влада није имала ни довољно новаца. За грађење друмова, регулисање река, подизање угледних добара (о железници и да се не говори) тражило се новаца, а уставобранитељски режим није имао најбоље финансије. Он је патио од хроничног дефицита. Последњих година, приходи су једва достизали и за редовне расходе. За ванредне расходе није преостајало скоро ништа. Као год што је у уставобранителзско време рад на материјалном благостању премашао техничку спо-

1 СА (1851) 335.

2 В. буџет за 1857. СА (1856) 440. Зборник VI 225, 3 СА (1845) 591. СН (1857) 85.

95

РАД НА МАТЕРИЈАЛНОМ БЛАГОСТАЊУ