Topola

Савет је имао ове власти; (I) Делио је законодавну власт с Кнезом. Данас, Краљ и Скупштина јесу равноправни чиниоци у законодавству. Онда, Савет је био претежнији чинилац, у толико што је имао искључиво право законодавне иницијативе. Формалне законодавне предлоге израђивао је само Савет преко комисија које би тога ради именовао. Кнез није могао поднети Савету формални законодавни предлог, него је могао само представити потребу да Савет именује комисију, која ће пројектовати тај закон који Кнез жели. Ово право представке није имао само Кнез, него „и сваки попечитељ а и поједини саветник, а и свака власт.“ О његовим представкама Савет није био дужан да води рачуна. Ван тога једног изузетка, Кнез и Савет били су равноправни чиниоци у законодавству. Кнез није могао издати никакав закон без Савета; Савет није могао натерати Кнеза да пристане на закон који не одобрава: Кнежево је уеШ било апсолутно.

Савет није био периодично тело као данашња Скупштина. Он се стално налазио на окупу. То је био узрок да се код Кнеза није могла развити никаква самостална законодавна власт. Кнез није могао издавати привремене законе без Савета, као што их је нпр. по Уставу од 1869 могао издавати без Скупштине; нити је могао издавати уредбе којима се закони допуњују у појединостима.

(II) Савет је имао буџетско право, у неким тачкама чак веће него оно буцетско право које је доцније добила Скупштина. Као што смо раније видели, све до закона о буџету од 1858, буџет је у ствари састављао Савет а не Влада. Влада није могла сама отварати накнадне и ванредне кредите, за које би, после, од Савета тражила само накнадно одобрење; до ванбуџетских кредита она је могла доћи само по претходном одобрењу Савета, дакле, истим оним начином којим и до буџетских кредита. После Устава од 1838, Главна је Контрола била премештена из Министарства Финансија у Савет; она није била уређена колегијално; сва се њена власт налазила у рукама једног управитеља, кога је Савет бирао између својих чланова на годину дана. Тек 1858 Контрола се одваја од Савета, и уређује колегијално. Све дотле Савет је непосредно водио надзор над извршењем буџета. 1

1 Указ од 6 октобра 1843, Зборник II 225. Устројеније Главне Контроле од 1844, Зборник 1! 304. Устројеније Главне Контроле од 1858, Зборник XI 110.

120

УСТАВОБРАНИТЕЉИ И ЊИХОВА ВЛАДА