Topola

60

меле са Турским Царством споразумевати, каО што су се пре и после тога знале послужити колосалним богатством за куповање српске средњевековне властеле и обезбеђивање јадранске обале са те стране. Пресудан удар трговинској превласти италијанских градова на Истоку дошао је с друге стране, наиме од померања аетскога саобраћаја са Средоземнога Мора на Атлански Океан. 1498 године Португалци су успели да открију поморски пут за Индију обилажењем Африке. Тај велики проналазак који чини читаву револуцију у привредним и саобраћајним односима света, променио је правац тада најзначајнијега светскога саобраћаја, а као неминовна последица тога монополистичке привилегије италијанских градова у трговини са Истоком морале су пасти, да ускоро затим њихова истакнута посредничка улога сасвим ишчезне. „Око половине 16. века, вели П. Хере, млетачких трговаца у Цариграду није више скоро никако било, и враћајући се са Златнога Рога један посланик је извештавао да се у трговинском саобраћају са Портом не врши више за две године ни толики обрт као раније за две недеље' 1 . 1 Богатство Истока, нарочито Индије, почиње тећи на Запад поглавито новим, поморским путем, а како су Португалци успелн да пресеку везе Арабљана са Индијом, италијански градови су изгубили сада свога јединога трговачкога посредника са унутрашњошћу Азије. Средоземно Море је престало”бити веза два света, мост' између Истока и Запада, а са тим светским обртом и оно и италијанске градске републике су изгубили свој светски

1 Вид. Р. Herre, нсто делце. Стр, 95.