Topola

36

Природа или свет исто је.што и Бог иди апсолутна супстандија : само y кодико ce прарода посматра са гдедишта множине вених поједивачвих ствара y толико je оаа врирода y ужем сиислу или свет,. дакле етворева природа ; y колиео ce она посматра са гдедвшта јединства њевог супставцијадног супстратума, y тодико je ова природа која ствара вдв Бог. Спивозин еистем ве само да je монизам, вего je иантеизам ; ов не само да тврди да je васиова једвсбиће, него тврди и да je то једиаство уеловљено једвом једивом супставцијом, која je сан Бог. Раздика између хришћанског теизма и Спиноззвог аавтеизма у томе je, што je хришћански Бог вав света и што ствара свет, док je Свипозпн Бог y свету и пествара свет, већ га само уедовљава, т. ј. оа га вечво ствара, али не својом вољом, већ саиим својии бзћем. свет je нужви продукт самог бића његовог. Са овог свог пантеизма Саивоза je проглашен и за атеисту н за чов'ека који je највећи протвввик реднгије. Међутиз, Спивоза пије атеиста, ов би био атеиста сам» онда, кад његова апсодутаа супставцаја пебв ииада никаквих божанских атрибута. Међутнм она има једаа несумњив атрпбут божааски, наиме оаа мвсли ; љеље je један од осаоввих атрибута шензх. Истиаа да мвшљење божавско нвје једиви атрибут његов r Бог поред мишљења ниа још бескоаачао маого других атрибута, осив тога то његово мишљ°ње вије свесво мДшљење, Бог вема свести о својии идејама, нити самосвести о себи, y њему нема никаквих аФеката..