Topola

54

читим обзиром на историјски развитак човечанства, нзведе y свом највећеи деду „Принципима историје“. Као што сам на другом иесту показао, тај љегов покушај није усгсео, али иаак y деду његовои има врло деппх иоједиеачиих мисди и места. Ж по самоме скдопу своне, то дело ваше аичи на скуп Фрагментарних, y кратке реченице кондензиравих готових шисли, него на систематско извођење једне мг.сда из друге и на детаљно образложење сваке од њих. Али и ако Кнежеваћево највеће дело као систем није успело, ивак оно има нарочите вредности y толико, што je из њега потекдо друго његово дедо. вегове „Мисди“, које су, по моме нишљењу, најбоље дело његово. Ако Енежевићев тадеват није био довољан да ствара системе, његов мисдидачки таленат ипак ce несумњвво документира y појединим афорвстичким мисдима, које ce, одабране, налазе y овои посдедњем деду. II ту дежи права снага његовог мисдилачиог талента. Нека еико не мисли да то мадо значи. Афористичко машљење истина да ce не може по значају своме ни из далеаа упоредити са систематским, разуме ce под предаоставноч да je јачина духовне поддог& код обојих довољно велака. Ади нпак и оно, кад потиче од истпнског маслидачког тадента, mia несумњивог значаја. Треба ce само ce тити Ничеа, којп je, и ако само аФористпчан мислидад, ипак ведаки мислидац, ма да није Пдатон. АФорастичко машљеше Каежевићево креће ce y главном y аналогијама и антитезама. Те анадогије