Topola

§ 29. Материјализам. »Материјалнзам je исто толико стар колико и ф’ил о софи ја, ал и нпје старжјж«, каже Ланге у ночехку своје одличне »Исхоржје махеријалжзма«. Тжме се пре свега побжја распрострањено али скроз погрешно мжшљење, да je матержјадизам схватање наивнога разума. Напротпв. материјализам je ме.тафизпчка хддохеза т. ј. која прелази гранпце жскуства, која покушава да објаснж везу светскога збивања. Првж покушајп грчких фжлософа да објасне свет, како већ помепусмо, несумхвиво су матержјалжсхжчкж. Тражжсеосновнаматержја. пз које je жмало све да постане. ж всрује се, да je исха нађена час у води. час у вахри. час у Прп том. разуме се, осхаје духовнп живот iioxiq’ho необјашњен. пошто још нпје посхао предметом философског размишљања. Емпедоклеж Анаксагора (око 450 пр. Хр.). као шхо смо напред реклп, упохребхвтн су први духовнп принцпп да објасне свет. први љубав и мржњу. другп дух којж уређује. Алж жпак жзгледа да су оба ова млслжоца, ж те жржнцжже. узехж радж објажпвавања жз духовног жжвоха, још замжжхљалж махернјално. У старом су веку дрвж развжлж конзехсведтнж матержјалжзам Леу кжн п Де мо кр жт у својој жау дж о атомжм а. »У стварж«, велж Демок р ж т. »жостоје само ахомж ж жразан жростор«. По Демокржту се ж душа састојж из фжнжх. глаткжх, округлих атома, чжја крехања жзазжвају жжвбт. Епжкур je дао Демокржховом учељу, које je системахскж даље развжо,. анхдхеоложшу тенденцију. Ржмскж жосник Лу к р е д ж је, којн нам je у свом поучном спеву »0 васнонж« (De гегшп natura) приказао Епику р о в у философију прдроде, хвалж њега жоглавжто зато, што je, ослободжо свет сујеверја. Такође наука стожчара. како у теоријж сазнања тако ж у фжлософжјж пржроде, саграђена je на матержјалжстжчкој основп. Еппкурова учења, обликом који im je дао Лукрецжј е. моћно су ухицала на фжлософжју у 17 ж IS. столећу. Учење Е п ж к у р о в о првж je сжсхематскп жржказао католички свештенжк Пјер Гасендж (1592 —1655), доводећи га у везу са физжчким гледиштжма. свога времена. Захо Л а нг е с правом назжва овога оцем новога матержјалжзма. Онда je :Енглес Томас X о б е с поставжо жа другој основпцж један строго матержјалжсхжчки сжстем. Али ж Гасе нд и ж X о б е с зналж су да доведу своја фжлософска гледишха у склад са владајућжм црквенжм учењем.

104