Topola

114

мпшљења. да je неорганско производ једног првобихно живог (космоорганског) схаља. Фехнерово учење (пашкшхжзам) да све жма душу свршава се вером да je Бог л ич п ж ду х, а уииверзум његово тело. До сада смо упознали разне мохжве, који воде спжржтуалжсхжчкој мехафжзжцж. ж упозналп се с њенжм најжсхажнухжјим предсхавнжцпма. Моменат, којп je заједнички свима овжм правцнма, налаздмо у уверењу. да најдубље ж најпржснжје бжће света мора бпхж духовне пржроде а не махержјадне. У једном погледу je ово схватање више од махеријалжзма, јер се ту људска свест. чжја се вредност за содпјално развпће све вдше жслољава. не јавља као код матержјалжзма као нешто непојамно и уједно споредно. него као првобитна космичка спла, која лежп у Једном впшем унпверзалном духовнол бпћу. Алп Je сппрпхуалисхпчко гледшпте на свет п жпвох хакође згодно да подстакне човека да се концентрпше на оно што Je у њему духовно, па да схватп тело као оруђе, одређено да слуЖп вшшш духовнпж цнљевпма. Та етжчка црта слирпхуаллсхичке метафпзике можда Je код многпх несвесан разлог, што сппрлхуалпзам радо крсте етвгаки прпмашвившг пменсш пдеалir зм а, што Je у псхпнп врло лесхо случај како у историскш: приказима тако п у систематскпм расправама. Али ii спжржтуалжзам жма псту једносхраносх, коју не подносимо нж код махерпјалжзма. Разлжка између физичкнх п пспхжчкпх феномена нпје ни код њега савладана нп уЕлољена. него просхо пребрпсана. Мп псхо хако мало можемо да појшшо, како може материЈа да мпслп, као, како се дух може растезахп п згушњавахп у махериЈу. Као шхо смо већ впделж, физпчкп су феномени прпсхупачнп чулиом опажању, духовнп нпсу. Како хако пеупоредљжве поЈаве треба да постаЈу Једна пз друге, п да Једна у другу прелазе, не увиђамо Јаспо нп онда, када хреба дух да постане од материЈе, као нп онда када треба од духа да постане махерија. Ове хешкоће фплософисања монисхпчкога правца, које садржи како мадеријализам тако л еппрнхуалжзам, указале се на похребу, да се обазује један впшп појам, којп бп садржао у себи и махерпју п дух, жлж да се нађе какво схановшпхе. где ха супрохносх још не посхојж. Као шхо смо горе реклж, монжзам покушава да нађе један хакав Biiiiiii појам иајпре статжчкжм посмахрањем п подиже тако један метафизпчки снсхем. којп смо крсхплп моннзмо it супстанде.