Topola

( мпедокле je држао, да ту праматержју сачжњавају четири позната елемепта (вода, ватра, ваздух ж земља); док су Леукжп II његов ученик Демокрит засновалж атомжстжку, према којој je свет састављен из квалитатжвно једнакжх малнх тела, која се само обликом и величжном разлжкују, која су недељива (atomon=Heдељжво)'. ж чијим групжсањем постају разна тела. У новије време ово je схватање префжњенжм срествжма ж методима мишљења још вшпе развжјено, те сачжњава данас код једног великог' дела фжзичара основиду механжчког схватања света. Тачнијим испитивањем закона кретаља, као и сазнањем хемиских особина тела, ово je схватање постало несравњено комплжкованије, а и садржином се разликује од схватања Леукнповог и Демок р и т о в о г, али je основна мисао остала иста. Међутим ово механичко схватање није Лве задовољило, нитн je било трајно. Целисходност многих природних појава, која je падала у очи, родила je мисао о једаој грађевжнарској жнтелигенджји. која je све по неком плану удесжла. Анаксагора je жрвн од фжлософа, којж je такву жнтелжгенджју жретпоставжо да бж објасжио свет. Његов Nus, ДДИ дух"уносж реда у хаотжчку васионлх Од тада je космолошкж проблем тесно везан за жжтање о духовном творцу и управљачу васжоне. Поја мо Б о гу, унапред одређен ■ релжгжозним представама, улазж сада у област философске у' с ii екула ци ј е ж ствара теолошки проблем, којим се бави Ддруги један део метафжзжке, фплософжја релжгжје. Али жојам о Богу нема у фжлософжјж само значење метафжзжчко ж теоржје сазнања, него и етжчко значење. Час се наглашује више једна страна час опет друга авога појма, али се већжном обе поклапају. Свакж покушај данас да се_ космолошки проблем реши, мора иајпре да се ожределж према појму о Богу, ма та само порпдао. Њега више не смемо жотжуно занемаржтж, пошто вековнжм развићем припада сталном жнвентару нашжх фжлософских појмова. Космолошко-теолошкж проблем дао je најпре два сужротна покушаја решења, које кратко назжвамо неханизмрм или / телеолопјом. Механжчко схватање сматра светско збивање продуктом 'Аила, које се налазе у самој матержји. Пржвлачењем ж одбжјањем у иајразличижјжм облжцжма, тежом ж центрифугалном сжлол! одржавају се тела у своме склопу и на своме путу. II самн се хе*lжски процесн, од тако велжке важностж, дају посматратн са тога гледишта. ж ако се joni нжје успело да се квалжтатжвне разлнке

134