Topola

хичких фулкцлја*). Зато та радост, како je то врло срећно и згодно приметло Кан т, остаје без упд-ива на жељење, и из истога je разлога естетско уживање, тако сродно игри. Алл се то сроство до бићу не сме нппошто сматратп лделтлтетом. Функциска радост, коју дожлвљујемо у игри. сличла je додуше естет.ском уживању, али пије истрветна. Естетско уживање у' својим впшим облидима развитка ступа у везу са таквлм душевним фулкдпјама. које се у лгрл иикако н не манлфестују. Естетска функциска радост карактерисана je управо тиме, штр\ се јавља тек као иоследица посматрања објеката н| ii о јава. При томе. лод посматрањем не подразумевамо само гледање и слушање, како то вршимо и доживљујемо на делима лпковне уметности. код музнчкнх компо.зиција пли у позоршпту. већ л дугпевна стања приликом читања, песнлчклх пролзвода. Такво лосматрање уметллчклх лредмета или саме прлроде стању je да.покрепе ла делаље лајразловрслије функцлје лаше дулте. Као niTO ћемо видети, тлме се фулкдлје наших чула пријатно забављају, лагпа фаптазлја подстлче, ла!пе млшљење л осећање ставља у акцлју. Алл све то остаје у вези са посматранлм лредметсш, што даје изазвапој фупкдиској радости правац и боју. Према томе je естетско уживање 'особита врста фулlсдиске радо ст л, изазвана посматрааем. Beh чулли опажајп. ларочито впда л слуха, а у прлликама л чула пипања. често су везапи за елементарла естетска осећања. Једлосхавне боје,. а још вшле комбилацлје боја л сложелијл ефектл светлостл, као што дају дуга ллл звездано небо, буде у нама естетско допадање. Join су богатија и разноврслија естетска осећања која у пама буде геометрлски орнамептп л ликови. Обављање фупкцлје гледања причињава у тим случајевима особиту радост. само што. пе - тражлмо лзвор тој радостл у пама, већ у објекту Еојл je дао повода за то обављање, л опда озлачавамо тај објекат лелим. Међутим je лзвор таквин естетским судовлма. уколико се изричу самостално а ле мехаплчкл, увек само фулкцлска радост, која се стварло доживела. Предметле особине, које објектлвло постоје, увек су само посредли поводи за естетичкл суд. То јасно потврђује члњеплца отупљлвања. Према објекту, којл лам je лзгледао леп када смо га првл л другл пут лосматрали, лостајемо равлодулши ако га сталпо имамо пред очима. Објекат се није изменио, али je nania фулкцлска радост отупила. Међу опажајима слуха изазпиају елеШ i тарпе - eese/rc ке ефекте

Сличну je eeh мисао изрекао француски естетичар Дибо.

149