Topola

софији тога времена ехичкн проблемп заузимају прво место. Философија има да покаже путеве правога живоха и да тако пружп срества. којнм се има поетићи сада искључиви цпљ живота, индивидуадно -бдаженство. Елги.кур (340 —‘270 пре Хр.) покушао je да задовољи ту потребу згодним и лако пријемљивим гледиштем на свет и жпвот. Његова материјалистичка фплософија природе, Која се облања на Демокрдта требала je најире да ослободи људе од сујевернога схраха од надчулних снла и да дх лшшг схраха од смрти. Као највшпе благо, озналава Епик у p'," који се у ехицх! прддружује Аристипу, задовољство. и то*н'е чулно уждвахве одређено за овај тренухак. него твајно здравље. а. дцс.лжеха осудтво, Даље. он денп ду х о в н е радости много више него чулне, нарочнхо усрдно хвали вредност дрдјаЛЛвства.. и савехује својим учендцдма. да се не мешају у држаsЖ“послбве. него да проводе миран, довучедд живот у осами (М9е ßuooag). Епикурову философдју. дрдроде прнказао je врло дзраздхо римски лесндк Лукреције (96 —55 пре Хр.) у свом поучном спеву »0 васиони« (De remm natura). Његово гледнште на свет засхупао je хопло и свесрдно омиљени песник Xор ад и је, .који сам себе наздва животињом из стада Еддкуровог. Ова два песника, нарочдхо .Лу к р еци ј е учипилд су, те je Епикур понова посхао лознах у добу ренесансе, na je xaic’o његова наука бхгла од велдког ухицаја и у новије доба. У 17. je веку написао Гас енд и једно валнко дело о Е п и к у р у. у коме je досхојно оцехшо не само њехову философију дрироде, која се слагала са новом математичком природном науком, већ и његову ехику. Па n доцнији моралнп сисхеми. основаии иа самољубљу, као ,на np. Хелвецлјев у осамнаесхом веку, упливисанд су одЕдлкура. 0 најдрагоценпјој ехичкој мисли, коју je Б д д к у р примио од Ари ст л.л а, ахо je мисаск да и радост може достатл пут ка унутрашњој слободи. .говорили смо већ раније. Из ње може лроизлћн један цречишћени егшкуреизам. који ствара етику рад о с ти, која je позваиа да крчи нове пухеве за даљи морални развихак. На ехнку доцнијега времена утицали су много храјшхје сходцл него Е д д к у р. Ова je философска школа, која je основана тохово у исхо време кад и Епикурова (око 300. пре Хр.) као што смо већ напред напоменули, цримила je у наслеђе учења кхшика, чију je основну науку самостално даље развила. Најсигуриије јемсхво за храјно блаженство иалазе схоици, као н кииици пре аих. у независно.стиод судбине. у немању потреба и у моћном поверел.у

179