Topola

89

егзнстежцжју за нредикат, којж жзражава субјектову способност да утпче. Еад кажемо: Бог жостојж, зжачп жсто што wJ Бог нжје творевина људске фантазжје, већ жостојп незавжсно од тога, да лж у њега веру Јемо; он je самосталан центар снаге, којж жозжајемо жо љеговжм дејствжма. Тжрашш Джонжсжје, у Шжлеров о м сжеву »Јемство«, жпје Веровао да постојж стварно шхшто као пржјатељска вержост способна на жожртвовање. Али када je дожжвео случај, којн je морао себи жротумажнтж као дејство бажс те верностп у коју je ож сумљао, узвшшуо je убеђеж: »Па жпак вержост нжје. таштжна«. У немачком je веза жзмеђу егзжстенджје ж сжособностж утждања жаговежггежа већ у самом језжку. Што постоји, то се жемачкж зове das Wirkliche*). Адржористдчка теордја сазжања, која дажас у Немачкој бројж тажо мното жржсталжца, жрезжре да жстражује дорекло и развжтак облжка мишљеља. Она се само бавж објектдвжом вредношћу сазнања ir тражд, да ту вредност оснује на жманежтнжм особжнама ума, којж je већ доказао у натематдчкој жржродној науцп своју способжост, да долазж до објектжвндх сазнања од. ожжгге вреджостж. И жоред велдке умне ежергжје утрожхене у таква жстражжвања. остају све те спекулацжје зато јалове, јер покретна сжла, која жокреће и гожж нажред _свако сазнање. мора ажржоржчару остатж скржвена, дошто je ж же жражи7‘Тlшгротив, нажте je евопуцдондстжчко гледжжхте. које жожжва на идејд развжћа, у стању не само да докаже порекло. достепени развој ж драјљд джљ свега сазнања. него ж да одрсди јошовни ббдик. нашега мишљења и да разјаснигоујдтину жстине,'као и услоне објектжвже вредностж жажшх судрва. Додуше жажхе жстраждвање жжје жотжуно. Путем инджвидуално-жсжхоложшзг жстражжваља бжли смо у стаљу у фуждаменталној аперцежцијж да открдјемо антропоморфну функджју акта суда ж да жокажемо кфко наше осећање ж наша.воља дају сазжавању облжк и жравац. Бжлж смо у стању да покажемо, да се на нажЈој дентрализованој жсихо-физжчкој органжзадији засжовано ражилањавање д објектжвисање утдсака, којж споља долазе, таложж у језжчном формулжсању жржповедне реченжце, ж како жз тога морају нуждо жрожзжлазжтж \ жојмови и категоржје. Ставжлж смо човеку жа супрот свет, и жоказалж, жако се жз њиховог узајамног оджоса развијају облжк ж облжцж нажгег сазнаваља. Алж оно, жа ж!та такорећи жжсмо готово никако обраћалж пажње, било je, дуп!евжо узајамно утидање које вржге људж између себе, т. ј. соди-

*) Wirken =утицнти, дејствовати; wirklich = огварно; од чега u имеппца das Wirkliche = што стварно постојп. . Примедба превоциочева.