Topola

90

јадни фак т о р у развићу људског сазнања. Исхжиа. ми смо једном егзжсхенцжју тога фактора наговесхилж, алж га нжсмо узеди у обзжр у своме жсхражжвању. Засад нам je свакако још немогуће попунжхж ту празнину. пошто се тек почела обраћахи већа пажња на овај важни моменат, а ж-пжсад ове_књжге сам се бавж жсжжтивањем које се на то односж. Путеве ж цжљеве такве једне »Социјологжје сазнавања« жзложио сам у једном чланку, који je схекао пржзнање код францускжх соцжјолога*). И ако своје жстражжвање нжсам још сасвжм завршжо, нека жпак најважнжја гледжшта пз њега нађу овде места. Као ж!то смо већ напоменулж, жржмитжвнн човек држж да су и обжчне и необжчне појаве манжфестацжје воље духова ж демона. Да таква тумачења могу постајатж, лако се објашњује нажшм учењем о фундаменталној ажерцепджјж. Али, да се она трајно укорењују у људској свестж ж остају често вековима меродавна за мжшљење ж делаље, то je дејство узајамног жжвбта ж међусобдог утицања ж подкрепљжвања. Вера у духове п демоне, у даљж жжвот дужlе умрлжх, жртве и молжтве шхо се жриносе хаквжн бжћпма које je схворжла фанхазија. многобројжж обредж п тако јако распросхрањено чаробњажгхво, све се хо може објаснжтж само хжме, bixo се код поједжнаца хумачења, која су насхала услед фундаменхалне аперцепцжје, холжжо учвршћују ж ојачавају узајамним опшхењем, да посхају заједнжчкжм добром дохпчне груре људи. Такве дјаовне прожзводе називамо соц пј адн п м згушњавањпма. Овж се жроизводж жреносе даље храдпдпјом од колена на колено. добијајући хако све впше н а д ж нд ж в и д у а л н ж надлпчжж каракхер. којж je обележје свега. сождјалнога. Појединац се рађа у хој храджджјп, ж љегово je мпшљење много вжше опредељено социјалним згужзњавањжма него сопственжл жскусхвжма, пошхо га прахе од његовог раног дехпњсхва ж лоћно ухичу на његово мжшљење ж делање. Све релжгжозне предсхаве. сва морална и жравна гледжшха, свж друшхвенж обичајж, све хо почжва на социјалнжм зтушњавањима, која са појединдем посхупају аухоржхатпвно. Алж социјална згушњавааа бихно ухжчу ж на схвахање онога •шхо je зажста дахо, на у свакодневној околжнп, на предсхаве о жжвохжњама. бжљкама ж мрхвжм жредмехжма жз околнога свеха. Пржмжхжвнж човек нжје још нжкако у схању да чпсхо хеоржски миолж, ,х. ј. да консхахује чжњениде чисхр објектжвно.

*) Впди: Jerusalem, »Die Soziologie des Erkeuuens« (»Die Zukunft« SVH. öS. 15. Mai 1909) n Emil Dürckheim. »Annle sociologique«. Band П. S. 42 ff. (1910.