Učitelj

172

је се земља осушила, онда се почека за, неко време да се и месо испече па се после извади. Џошто се испече они ножем одлупе ону земљу а с њом одпадну и бодље, јер су улепљење и спечне у земљи, те остане само голо печење.

Неки мисле да јеж доји краве иди овце или козе кад леже — но то није истина. Прост свет вели да ће бити неке несреће (биће рата, или гладна година или помор и т. д.) кад има доста јежева, но ни то није истина.

Понављање. Је ли јеж за нас штетна или корисна животиња Поброј све користи од јежа! Шта вели прост свет за јежа 2 Је ли то нстина2

Кад се сврши цело предавање онда се пропитају ђаци за главно у целом предавању — дакле све оно, што је каракгеристично ва ту животињу. После је треба упоредити са неком, деци познатом, животињом. Џрн упоређивању прво се упоређују сличности на после различности.

Ђ. С. Н.

ЈЕДНА СВЕТКОВИНА ДЕЧИЈА.

(СВРШЕТАК)

Искупили смо у школу све мало што ће да буде велико, чему се радује и породица и друштво, и кућа и отаџбина,

и свему томе се још ни један једини орган |

у телу није развио и сазрео, но је дошло

да му се овде развије и сазре, и овде и

треба да му се развијају и сазревају сви органи његовога организма, а ми смо уватили само дух, па бајаги њега развијамо,

а цео остали организам смо заборавили!

Па још кад погледнемо како једнострано, а врло често настрано, а још чешће са, свим погрешно развијамо и њега, а како телесну страну не само не развијамо, него смо је самим животом и радом школским довели у велику опасност, да пропадне и оно готово, што је добивено од куће, онда просто долазимо на мисао да се запитамо: ди ли на тај начин школа више даје или узимаг!...

Није ми намера, да сада узмем теразије па да мерим ово двоје, ни артију п плајваз, па тачно да бележим на једној страни добит а на другој штету од школа у којима је тело заборављено и бачено у опасност. Нећу ја да будем ни песимиста, ни Руеб, те да вичем на школе, да км спорим важност, и да тражим да се позатварају. И њене мане у духовноме 0о6разовању сад су ми са свим споредне,

| Намера ми је само да ударим гласом на | телесну страну, на негу тела, на телесно | развиће у школи, и да кажем како ога | с те стране врло мало чини, било то да| вањем новога, здравља или чувањем онога, | старога; а да бих од ње потражио, да | она не само чува старо, него даје и ново | здравље. Од школе би управо захтео, да | она на првом месту има на уму тело, н | здравље његово, па онда на другом месту духовно образовање. Што је школа нижа, то јест, што су у њој деца мања, то она мора све више пажње обратити на телесну страну. У нас се обично мисли да је довољно, да школа узме на се само наставу, а васпттање и нега телесна нека остану кући. То је врло уско гледиште на школу. Тако мисле само они људи, који не траже млого од школе, и људи који мисле да не може бити боље но онако, како се данас ради, и како смо ми сами васпитани. Ко пак хоће промене и жели нааретка, њему ће требати врло мало да се размисли и разгледа наше придике па да увиди, да школе заиста нису заступиле ову страну образовања у оној мери, у којој би требало,и у којој мора да је заступи.

Неко ће рећи да то није баш тако стра-

шна ствар. Ја велим да. јесте. Опасност

ава ва ујео У да аса а.

ар о