Učitelj

930

које с 'њима посведневно имају, све донде док их не упуте, колико је потребно у српском говору и док не пређу на учење Буквара. Овде приложени један образал таквог дневника по коме ће учитељи свој рад с влашком децом удесити. Началство нека саопшти овај распис свима учитељима у своме округу, где има влашке деце по школама, и нека им закаже, да ја од њи очекујем, да ће се својски потрудити и влашку децу што брже упутити у српском говору, како би се за једну годину ако је икако могуће — и Буквар изучити могло.

Учитељи нека препишу овај распис с образцем дневника и по њему се управљају. % 8994 28 Септембра 1870 год. у Крагујевцу. Министар просвете и прквених дела

Д. Матић. “

Шта видимо из овог расписа | _ Видимо то, да метода, која жели да се развија новим Букваром, долази у сукоб са умним развитком деце овога краја, јер као што се и у самом распису каже, метода ова може да се развија како ваља, „само онде, Де деца разумевају нали језик, и где већином знају све оне изразе, које би учитељ употребљавао приликом разјашњивања, у разговору са својим ученицима ;“ онде пак. где деца не разумевају српсви говор, учитељ не може никако развити ову методу.

Да би се отклонила ова сметња незнање језика, — и да би се могла развити ова нова метода учења; министарство издаје учитељима који раде са оваквом децом, упуство у 5 тачака,

како треба да раде, те да деду прво науче српском језику. Оно се састоји у томе, да дете прво научимо да разуме српски језик, па тек онда да 01почнемо систематично предавање Буквара. Али ако га пажљиво прочитамо, увидећемо, да и ово има опу исту ману, коју и „наставленје“ од 1859 год. јер није удешено према развитку дечијем, и није зачно одређено, него је остављено и учитељима и ревизорима на вољу, па сваки ради онако како га разуме.

Упоредимо тачку 1, ПЦ и Ш-ћу, па ћемо се о томе уверити, тако:

1. У првој тачци захтева се, да сви такови учитељи одмах у почетку настану, да влашку децу упуте што више у српском језику, али како, и до ког времена, то се не каже.

9. У другој тачци захтева се, да се учитељ при обучавању деце у српском језику држи поретка који је у садањем новом Буквару, казујући им име сваке оне ствари, од које се слика налзи у Буквару.

Према овоме изгледа, да тачка у предавању код овд. учитеља треба. да је око, па столица, нож, евенка, игла итд. све слике из Буквара, до краја.

Џитање о врло важно питање. Од овога питања доцније готово рамљу и сва друга питања, па и сама настава, а често и само здравље детега; зато ћемо и ми ово питање мало више претрести. Ево шта веле о томе разни педалози: »Поведи ученика од ступња његове моћи, његова образовања, његова знања и умења, корак по корак, поведи мудро начином целистодним, им који ће све ње-

почетна

почетној настави јесте